Blog

Agrimarketing
Foto: Wietske Elzinga

Melkveehouderij-orkest; hoe te beginnen?

Zonder muzikanten en muziekstuk geen orkest. Laat dat niet zo moeilijk zijn. U zult waarschijnlijk denken wat heeft dit met DOC Kaas en de melkveehouderij te maken, maar met een kleine uitleg wordt het vast duidelijk.

Mijn doel van dit column is namelijk om samen met u als als melkveehouderij als eenheid naar buiten te treden, via social media en alle kanalen die u maar kunt bedenken om het juiste beeld van de agrarische sector naar buiten te brengen. Maar allemaal hetzelfde verhaal vertellen? Dat is nog niet zo heel makkelijk. Onze bedrijven zijn allemaal verschillend, we doen het allemaal op onze eigen manier. Je kunt je focussen op de verschillen maar je kunt je ook focussen op dat wat ons gezamenlijk sterk maakt.


Om te musiceren heb je een muziekinstrument nodig, als DOC Kaas hebben we deze in de vorm van bijvoorbeeld het MELKKompas! Da´s mooi, maar hoe te beginnen? En hoe komen we in contact met al deze mensen? Wat moet ik vertellen? Hoe moet ik het vertellen? en waar komt al die ¨weerstand¨ tegen onze agrarische sector ineens vandaan? Heel terechte vragen; je kunt immers niet zomaar ineens zonder enig beleid beginnen. Het mooiste zou zijn om hier met collega’s over te spreken en samen een plan te maken wat te doen. Bovendien samen kun je de werkzaamheden verdelen, zodat jij kunt doen wat jij fijn vindt om te doen. Dat kan bijvoorbeeld in een Melkveestudieclub. Zelf begeleid ik er drie. In deze studieclub ontwikkelen we samen een communicatiestrategie voor een strategisch marketingplan. Hierbij is het van groot belang dat we allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Om dit zelfde verhaal te ontwikkelen moet duidelijken worden:


* wie zijn we
* wie we graag willen zijn
* hoe willen we dat de omgeving over ons denkt / spreekt
* hoe gaan we dit duidelijk maken


Kort samengevat: er wordt over ons gesproken: We moeten zelf spreken ! … Maar hoe zetten we de noten op de notenbalk en waar gaan we de muziekstukken spelen? Daarover vertel ik meer in mijn volgende column.

Meld je hier aan voor de Melkveestudieclub

Wija - Melkveestudieclub Wija - Agrimarketing - Agrarische sector - Strategisch marketingplan