Boerderijwinkel verkoop

Streekproducten meer zichtbaar met eigen verhaal

ValleiProefLokaal is een initiatief dat de zichtbaarheid van streekproducten en hun unieke verhalen bevordert, direct van boer naar consument.

Opgericht met de visie om lokale voedselproductie en -consumptie in de Foodvalley-regio te stimuleren, werken we samen met boeren om hun producten online zichtbaar te maken. Door samen te werken met Wija Digital marketing en ondersteund door de Provincie Gelderland en de Regio Foodvalley, bieden we een praktijkplatform voor agrariërs om hun verhaal effectief over te brengen aan consumenten.

Cheatsheet design elementen

Een van de onderdelen die wij de deelnemers leren is hoe je met je bedrijf de juiste boodschap uitstraalt. Een voorbeeld hiervan is; hoe maak ik een geschikte foto. De lijst hieronder is een greep uit de stijlelementen die wij de deelnemers meegaven.

  1. Lokaal
    • Kleuren: aardetinten (groen, bruin, oker) 
    • Vormen: kaartjes van de regio, contourlijnen van dorpen of boerderijen 
    • Beeld: foto’s van lokale producenten in herkenbare omgeving (boerderij, markt, streekproduct) 
    • Symbolen: kaart-pin, fietser, dorpsgezicht, korte keten (boer → klant) 
  2. Authentiek
    • Typografie: handgeschreven of retro serif-lettertypes (zoals Garamond of Playfair Display) 
    • Textuur: ruw papier, houtnerf, canvas, krijtbord  Kleuren: warme tinten, niet te felle kleuren (donkerrood, roest, diep groen) 
    • Beeld: natuurlijke gezichtsuitdrukkingen, ongeposeerde foto's 
  3. Platteland
    • Kleuren: groentinten (weilanden), blauw (lucht), crème (zandweg), geel (graan) 
    • Beeld: boerderijen, velden, dieren, onverharde paden, picnickleed 
    • Typografie: rustieke fonts (bijv. slab serif of vintage sans-serifs) 
    • Textuur: verweerd hout, jute, stro, geblokte stof 7

De resultaten

De deelnemers zijn met (onder andere) deze tips aan de slag gegaan en zie hier het resultaat!