Deel 3: Oogsten
Veel boerderijwinkels beginnen vanuit de boer-burgerverbinding. In de boer-burgerverbinding gaat het over de korte keten, lokaal geproduceerd, de houdbaarheid van het bedrijf en een verdienmodel. In Nederland halen agrarische ondernemers inmiddels 5 procent van hun omzet uit de korte keten. Maar de potentie van de korte keten is groter. De Taskforce Korte Keten (TKK) streeft er bijvoorbeeld naar dat in 2024 een kwart van het geconsumeerde voedsel uit korte ketens komt. Nieuwe initiatieven schieten uit de grond. Er liggen legio kansen.
Vooral als u zoals bij Vallei Proef Lokaal daarin de samenwerking met collega’s op zoekt. Bij Vallei Proef Lokaal zijn de ondernemers allemaal actief in de dezelfde regio en zij zijn of willen aan de slag met de korte keten. Dat schepte een band. En die is versterkt doordat zij samen leerden in de training digital marketing hoe zij hun verkoop kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door acties af te stemmen op elkaar. Krachten bundelen geeft toegevoegde waarde. De deelnemers spreken van ‘positieve energie’ en die flow willen ze graag vasthouden. Zij willen van Vallei Proef Lokaal een merk maken en daarmee een nog groter publiek bereiken.
Dat kan door de digitale marketing te professionaliseren en financiële doelen te stellen (targets in marketing jargon). Promotie van de bestaande activiteiten noem ik dat. Dat wat u doet naar een hoger plan tillen; er valt voor uw activiteiten nog veel meer te ontwikkelen. Voor een succesvolle marketingstrategie zijn drie instrumenten cruciaal: een gedegen online marktonderzoek naar toekomstige klanten, het vinden van succesvolle trefwoorden die passen bij de klant en tot slot Google Ads, Facebook en Instagram advertising inrichten.
Het draait om de juiste content (foto’s, tekst, video’s) op de juiste plaatsen en op het juiste moment. Een mooi voorbeeld van hoe dat dan werkt, is hoe de gemeente Amsterdam in 2021 voor de kerstpakketten bij Kalter Aardbeien in IJsselmuiden (om gezondheidsredenen moesten zij helaas hun activiteiten stoppen) kwam. Mijn bedrijf was betrokken bij de online marketing van Kalter Aardbeien. Uit de analyse achteraf bleek dat het trefwoord ‘glutenvrij’ de doorslag had gegeven. Daar sloeg de gemeente Amsterdam op aan. Een grote klant uit een onverwachte hoek.
Het samenspel van een goed ingerichte webshop, online adverteren op de juiste, unieke zoekwoorden in Google Ads en een aansluitende social media campagne leiden, is mijn ervaring, gegarandeerd tot succes. U heeft gezaaid, u bent gegroeid en dan kan het echte oogsten beginnen. En daar draagt Wija Digital Marketing met de ervaring en kennis die wij hebben in de korte keten, graag een steentje aan bij.
Neem voor meer informatie contact op met Wija