Deel 1: Zaaien
Lokaal geproduceerd is in. De Coronatijd heeft dat aangejaagd. Nu het leven weer normaliseert lijkt er sprake van een kentering, maar ik denk dat schijn bedriegt. Een grote groep consumenten blijft bewust kopen. Die hecht waarde aan waar en hoe een product is geproduceerd. En zij willen de vrouw en/of man en het verhaal achter het product kennen. Lokaal geproduceerd is een niche, maar kansrijk, schrijft Rabobank in een rapport dat half december 2022 verscheen. Regionaal verkopen slaat aan op toenemende duurzaamheidseisen en meer kringloop in de voedselketen.
Wanneer iemand zijn eigen product aan de man brengt, spreken we van de korte keten. Contact met de klant, onderscheidend willen zijn en meer grip op de prijsvorming zijn belangrijke drijfveren van agrarische ondernemers om dat pad op te gaan. Uw eigen producten aan de man brengen kan fysiek via een (gezamenlijk) verkooppunt, een automaat of boerenmarkt. Maar verkoop kan ook digitaal. Als u uw digitale zichtbaarheid goed inricht, dan is daarmee een grote groep potentiële klanten te bereiken. De vraag voor velen van u is hoe je dat doet.
Producten als melk, vlees, kaas eieren, groenten en aardappelen zijn uw specialiteit; digitale marketing de mijne. In de loop der jaren hebben al een groot aantal van uw collega’s met mij het pad bewandeld van ‘hoe je dat doet’. De digital marketingtraining die ik geef, is gebaseerd op vijf stappen, waarvan de eerste – het inventariseren - misschien wel de belangrijkste is. Daarin draait het om uw verhaal en uw drijfveren als agrarisch ondernemer. Het is een reis op zoek naar uzelf. Velen van u moeten daarvoor een hoge drempel over. Het is voor u lang niet vanzelfsprekend om over uzelf te vertellen.
De trainingen die ik daarvoor geef zijn een groeiproces. Als ondernemers eenmaal over de drempel zijn en zich hebben leren presenteren via de sociale mediakanalen, ontwikkelen hun vaardigheden zich verder. Als je iets wilt verkopen, is mijn motto, dan moet je zelf het stralende middelpunt zijn. Als u uw verhaal ‘nice’ en ‘likeable’ kunt brengen, dan bent u onverslaanbaar. En het verwondert mij iedere keer weer hoe goed boerinnen en boeren dat lukt. Wat voor mooie verhalen zij hebben.
In deze fase worden ook de stakeholders benoemd; de belanghebbenden van uw bedrijf. Dat kunnen medewerkers, mogelijke klanten en leveranciers zijn, maar ook de buurt, de regio, overheden, sociale partners en de media. Afgelopen zomer trainde ik een groep van een 15 agrarische ondernemers uit De Vallei. Deze ondernemers vormen met elkaar Vallei Proef Lokaal. Dat is een initiatief van het Landbouwnetwerk Regio Foodvalley (een samenwerking tussen de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen).
Boeren en tuinders in de Foodvalley produceren mooie, pure producten en hebben elk een eigen ‘verhaal’. Dat delen zij op een gezamenlijk website en via social mediakanalen. ‘Verkoop is een professionele tak van sport. Dat doe je er niet zomaar even bij. Vaak hebben agrarisch ondernemers wel nagedacht over hun product, maar het daadwerkelijk onder de aandacht brengen is vers twee’, zegt Karin van de Vliert, kalverhoudster in het Gelderse Scherpenzeel. Zij is een van de deelnemers aan Vallei Proef Lokaal en wat zij zegt is illustratief voor hoe het vaak gaat in de praktijk.
De tweede stap in de trainingen is daarom het formuleren van kernwaarden. Dat kan bijvoorbeeld duurzaam zijn, maar ook dichtbij, smaak, gezond, lekker en beleving. De kernwaarden vormen de basis waarop alle volgende stappen in de training – het maken van een ijkpersoon, het zoeken van trefwoorden, de social media kanalen en tot slot topcontent maken – stoelen. De eerste bijeenkomsten vergelijk ik met zaaien. Ik neem u mee in een wereld die nieuw voor u is en ik reik instrumenten aan waarmee u direct aan de slag kunt. En de voortvarendheid waarmee u met de stof aan de slag gaat, maakt iedere keer weer indruk op mij.
Lees ook het vervolg: