TikTok is booming. De app telt in Nederland 3 miljoen gebruikers en dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar. De video-app is met name erg populair onder jonge gebruikers en was voor veel volwassenen relatief onbekend.
Inmiddels zijn veel meer volwassenen tussen de 20 en 39 jaar TikTok gaan gebruiken. Met TikTok kunnen korte filmpjes worden gemaakt die vervolgens van diverse effecten kunnen worden voorzien. Populair zijn filmpjes waar mensen dansen, zingen of playbacken. TikTok toont de gebruikers van de app een video over het gehele scherm die zich blijft herhalen. De technologie op de achtergrond toont de gebruiker video’s op basis van zijn of haar interesses.
Onlangs hebben wij ons eigen TikTok kanaal aangemaakt en het blijkt vrij makkelijk om videocontent te maken en te bewerken. Maar, wat ons opviel is dat er nog verrassend weinig bedrijven actief zijn op TikTok.
TikTok voor bedrijven
Heeft jouw bedrijf een jongere doelgroep (tot 35 jaar) dan is TikTok een erg interessant platform om merkbekendheid te genereren. U kunt de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten door middel van;
- Gebruik van populaire en relevante Hashtags
- Een pro-account aanmaken
- Uw TikTok-account te koppelen en te promoten via Instagram en Youtube
- Te adverteren via TikTok
Adverteren op TikTok
Sinds kort is het mogelijk om ook te adverteren op TikTok. Het advertentiesysteem van TikTok is sterk vergelijkbaar aan de interface van Facebook.
Als je al bekend bent met deze interface, en met deze methode van adverteren ben je zo onderweg. Voor wie dat niet is zal ik uit leggen wat het idee is. De advertentiecampagne die je draait bestaat in principe uit drie stappen (dit kunnen er best meer zijn, maar voor het voorbeeld houden we het bij 3). De eerste stap is zoals ze het hier noemen 'awareness'. Deze eerste stap is bedoeld om een zo breed mogelijk publiek bekend te maken met jouw merk. Vaak wil je her een laagdrempelige aantrekkelijke video laten zien. Deze video moet demonstreren wat het merk uit wil stralen.
Stap 2 is dat je alle profielen die een deel van de video hebben gezien (50% bijvoorbeeld) verzameld in een doelgroep. Je maakt een nieuwe campagne waarin je nu voor 1 van de mogelijkheden onder 'consideration' selecteert. Binnen deze campagne gebruik je nu gemaakte doelgroep uit stap 1 als audience. Je kunt nu iets meer de diepte ingaan met je product of dienst. De profielen die de advertentie te zien krijgen hebben immers al aangetoond geïnteresseerd te zijn.
In de 3e stap van de campagne retarget je de profielen die interesse toonden in stap 2. Je probeert nu deze profielen over te halen tot een conversie door middel van een aanbieding bijvoorbeeld.
Eigen Creatives
Het type content van platformen als TikTok, maar ook Instagram en Youtube richt zich steeds meer op korte pakkende video content. Lees op onze Instagram Reel pagina waar dit soort van nieuwe content aan moet voldoen.
Creatives van derden
Het is mogelijk (mits de maker hier toestemming voor geeft in de app) om de video's van andere content creators te gebruiken. Dit zijn de zogenaamde 'Spark advertenties'. Dit biedt de mogelijkheid populaire content in advertenties te gebruiken zonder deze zelf te hoeven ontwikkelen.
Wij weten zeker dat er bij TikTok nog veel kansen en mogelijkheden liggen met betrekking tot adverteren. Zeker omdat veel bedrijven nog niet ingestapt zijn. Bent u enthousiast geworden en wilt u meer informatie?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.