Een nieuwe generatie ondernemers staat op. Ze combineren passie, innovatie en duurzaamheid met een ijzersterk verhaal.
Blog
Buitenspelen als basis
Toen ik klein was, speelden we buiten. Altijd. Het erf was ons speelterrein, de sloten onze grenzen, de hooiberg ons klimrek. We ravotten met de hond, aai(d)en kalfjes en klommen in bomen zonder ons druk te maken over valgevaar of vuile knieën. Fietsend naar school door wind, regen of zon – we kenden het niet anders. Mijn ouders noemden het ‘jeugd’, nu zou men het ‘resilience’ of ‘natuurlijke immuniteit’ noemen. Maar eerlijk gezegd: het was vooral heerlijk.
Na een lange, natte en koude winter trekt het voorjaar ons naar buiten. Mensen willen weer voelen, ruiken, zien – en proeven. Het gras is groener, de lucht ruikt fris, de zon warmt weer op. En met dat verlangen naar buiten groeit ook de behoefte aan écht eten. Aan smaak. Aan verhalen. Aan verbinding.
En laat dat nu precies zijn wat de boerderijwinkel te bieden heeft.
Er was een tijd, nog niet zo heel lang geleden, dat we het in Nederland fundamenteel met elkaar oneens konden zijn zonder elkaar te verketteren. Verschillen van mening werden niet gezien als bedreiging, maar als uitdrukking van een vrije samenleving. In die liberale wereldorde bloeide de vrijheid van meningsuiting, en ondanks botsende overtuigingen heerste er een basis van wederzijds respect.
Het is een oud gezegde, maar relevanter dan ooit: de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Angst is een van de krachtigste drijfveren die er bestaan. Niet alleen in ons persoonlijke leven, maar ook in de wereld van marketing, politiek en activisme. Angst beïnvloedt onze keuzes, stuurt ons gedrag en bepaalt wat we belangrijk vinden. Maar hoe vaak staan we stil bij de vraag: wordt onze angst bewust gevoed?
Onlangs was ik in de Verenigde Arabische Emiraten. U las daarover in mijn vorige column. Het land is opgebouwd uit zeven emiraten (rijk van een sjeik). Abu Dhabi is verreweg het grootst in oppervlakte en bezit ook verreweg de meeste olie. Veel rijkdom, maar als het gaat om voedselproductie zijn de Verenigde Arabische Emiraten ‘arm’.
Tijdens een recente reis naar de Verenigde Arabische Emiraten kreeg ik een inkijkje in een wereld die compleet anders is dan de onze. Een wereld waar water schaars is, de temperaturen hoog oplopen, en voedselproductie niet vanzelfsprekend is. En toch: wat een inspiratie, wat een innovaties, en wat een respect voor natuurlijke hulpbronnen.
In een tijdperk waarin we worden overspoeld met informatie over gezondheid en welzijn, lijkt het paradoxaal dat we steeds verder wegdrijven van natuurlijk voedsel. 'We mogen geen gezond voedsel meer produceren, want dan gebruiken we chemie', zo wordt er gezegd. Toch liggen de schappen van onze supermarkten vol met producten die allesbehalve natuurlijk eten zijn. Hoe zijn we hier beland?
Wanneer je een artikel voor je website schrijft verdeel je dit artikel in alinea's. Deze alinea's hebben vaak dan weer een titel. Soms zit er binnen de alinea weer een onderverdeling in sub onderwerpen met een eigen titel. Dit noem je een hiërarchie, en dit zorgt ervoor dat de lezer makkelijk kan navigeren door het artikel. Om dit te verduidelijken hebben hebben de titels een eigen opmaak.
Daar staat u dan: zo in eens in het middelpunt van de belangstelling, omdat u bent gevraagd u even voor te stellen. Kort en bondig in 2 minuten uiteenzetten wie u bent en wat u doet. De kale feiten rollen u gemakkelijk uit de mond, maar daar een boeiend geheel van maken, waarnaar echt wordt geluisterd én dat ook nog wordt onthouden, is andere kost. Dat vraagt om een gedegen voorbereiding én oefening.
