Vrijdag 8 oktober tot en met zaterdag 16 oktober 2021 was de 3e editie van de Week van het Nederlandse Voedsel.
Het voelt alsof de agrarische wereld een speler is in een ongelijke wedstrijd.
Met de hakken in het zand is het lastig lopen.
Om de verduurzaming in Nederland aan te jagen presenteerde onze overheid in 2016 het rijksbrede programma ‘Nederland circulair in 2050’.
‘Wij gaan weer naar buiten’. Met die slogan maakt de melkveehouderij jaarlijks wereldkundig dat het weideseizoen weer los is. En een groot aantal bedrijven grijpt dat moment aan om burgers uit te nodigen om dat feest mee te maken.
Afgelopen maanden is er veel gesproken en geschreven over de varken- en pluimveesector in Nederland. In de politiek, de kranten, radio en tv en sociale media.
Waarom Agri Marketing?
In Nederland wordt varkensvlees duurzamer geproduceerd dan waar ook ter wereld. De gemiddelde CO2-voetafdruk van Nederlands varkensvlees bedraagt 3,7 kilo CO2-equivalenten per kilo product, vergeleken met 6,1 kilo wereldwijd (Bron: Blonk Consultants). Deze indrukwekkende prestatie wordt mogelijk gemaakt door geavanceerd voer en genetica, energieneutrale productieprocessen en vooral door het vakmanschap van Nederlandse ondernemers.
Aankomende dinsdag 27 april is het Koningsdag. Helaas kunnen we het niet echt vieren dit jaar. Wat we wel kunnen doen is met social media inhaken op deze dag.
Er wordt wat afgetwitterd en gepost op Facebook. Ook door varkenshouders. Vaak roept dat een negatieve stroom reacties op, die de schrijver van het bericht lamslaat. 'Eigenlijk doe ik niets anders dan varkenshouders sociaal weerbaar maken', zegt Wija Koers uit Hoogersmilde.
Facebook is boos op Apple. In juni 2020 heeft Apple product- en beleidswijzigingen aangekondigd die impact hebben op het delen van gegevens binnen de Apple systemen.
Gelukkig zien we dat heel veel ondernemers het hoofd boven water houden tijdens de coronacrisis. Velen sprongen creatief in op de plotselinge veranderingen, om toch de klant te kunnen bieden met wat ze zochten. Doordat er nauwelijks fysieke winkelbezoeken mogelijk waren en zijn, zien we dat er een grote verschuiving gaande is naar online verkopen.
Social media heeft ervoor gezorgd dat er ontzettend veel mogelijk is geworden. Maar naast alle voordelen zijn er ook nadelen te vinden. Zo is de grens om kritiek te uiten op een social media bericht een stuk dichterbij gekomen. De stap om reacties te uiten, zowel positief als negatief in de vorm van kritiek en frustraties, is vrij klein geworden.
Heb jij een Facebook bedrijfspagina en wil je dat jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken? Help ze dan met het instellen van het juiste sjabloon en tabbladen voor jouw pagina.
Ondanks, of misschien wel juist dóór het coronavirus is het gebruik van sociale media enorm toegenomen. Zeker in de afgelopen maanden merken we de enorme impact daarvan. Voor heel veel mensen zijn de social media in de huidige lockdown bijvoorbeeld nog de enige manier om hun stem te laten horen.
Deze eerste blog in het nieuwe jaar wil ik uiteraard aftrappen met u het allerbeste te wensen voor 2021. Elkaar de hand schudden op een nieuwjaarsreceptie zit er dit jaar helaas niet in. Hoe jammer dat ook is, het betekent natuurlijk niet dat we elkaar moeten missen.
We kennen allemaal de merken Hema, Nike en Unilever. Of wat die laatste betreft, we kennen in ieder geval de producten die dit wereldconcern produceert als Andrélon, Axe, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr en nog heel veel meer. Doen de Hema, Nike en Unilever nog wat anders dan zoveel mogelijk winst te maken? Volgens eigen zeggen zeker!
Tegenwoordig heb je in veel supermarkten vernuftige automaten waarmee je je eigen verse jus d’orange kunt persen. De Jumbo, Albert Heijn, allemaal bieden ze die service. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, want per liter betaal je al snel € 3,-. Wie dat er niet voor over heeft, die loopt door en vist een literpak eigen merk of Appelsientje uit het schap. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 1,19 en € 1,65.
Mijn lang gekoesterde droom is werkelijkheid geworden. Ik heb een eigen koe!
De coronatijd heeft gezorgd voor een tendens in de voedselmarkt. Waar vóór corona vooral status en merk belangrijk waren, gingen consumenten tijdens COVID-19 op zoek naar pure (streek)producten.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. Omdat Wija graag van de hoed en de rand weet als het gaat om nieuwe verkoopplatforms, gingen we het Amazon-avontuur aan met een eigen account. Uiteraard met als doel kennis en ervaring op te doen, waarmee we u meer en beter kunnen adviseren. In onze eerste Amazon-blog berichtten we u al over ons eerste verkochte product. In deze tweede blog gaan we nader in op het adverteren op Amazon.nl.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. U kunt het bijna niet gemist hebben, de media hebben daar destijds uitgebreid over bericht. Amazon is van oorsprong een Amerikaans e-commercebedrijf uit Seattle. Het was een van de eerste grote bedrijven internet als verkoopkanalen gebruikte. Met succes! Met dat Amazon nu ook actief is in Nederland, gaat Wija het Amazone-avontuur aan. In een nieuwe serie blogs berichten we u over onze ervaringen. Want hoe meld je je als verkoper? En hoe plaats je een product? En hoe komt een deal tot stand? In deze blog leest u wat u moet weten om succesvol te zijn op Amazon en Nederland.
In deze tijd van afstand houden komen mensen dichter bij elkaar dan ooit. Stichting Vrienden van Interzorg heeft de afgelopen dagen een beroep gedaan op de mensen in haar netwerk en regelde ruim 1200 fleurige narcissen en potlelies voor cliënten en medewerkers van Interzorg. Deze planten worden op dinsdag 7 april bezorgd bij de locaties De Hoprank in Peize, De Hullen in Roden, Kornoeljehof in Vries en Nieuw Graswijk en Anholt in Assen. De andere 4 locaties van Interzorg hebben een eigen stichting, die enkele van deze locaties ook al in het zonnetje zette.
De retail is in crisis: lege straten en lege winkelcentra, geen winkelend publiek meer, veel winkels zijn gesloten of beperkt open. Dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt. De overheid doet haar best om bedrijven te helpen, maar de invulling hiervan kost tijd, tijd die er bij velen niet is. Als de winkeliers het niet overleven, dan leidt dat tot nog meer lege plekken in de winkelstraten, dorpskernen en stadscentra.
De Drentse marketeer Wija Koers is een autoriteit in de agrosector. Een boeiend en veelgevraagd Spreker met impact. Met haar bedrijf Wija digital marketing bedient ze met name agrarisch ondernemers en toeleveranciers. Wija laat bedrijven beter presteren door heldere en onderscheidende communicatie en online marketing. Haar passie voor de agrosector werkt aanstekelijk. Zo aanstekelijk, dat het met Wija geplande vraaggesprek in Hoogersmilde ruim drie uur duurde.
In verband met de kerstdagen zijn wij 23 december tot 6 januari er een paar dagen tussenuit voor een korte kerstvakantie. Ons bureau is dan gesloten. In geval van nood kunt u voor technische ondersteuning contact met ons opnemen.
Jumbo Mulder in Beilen verkoopt vanaf 16 oktober als eerste Jumbo in Nederland verse dagmelk, afkomstig van zuivelboerderij Bolhuis te Beilen. Arjan en Wenda Bolhuis runnen samen het zuivelbedrijf aan de Beilervaart en leveren melk aan Campina, maar dachten ook na over een eigen melktap.
Instagram is tegenwoordig een niet meer weg te denken social media-kanaal. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt instagram zelfs dagelijks. Daarmee biedt Instagram ook u een ongekend groot bereik. Maar hoe integreert u Instagram in uw bedrijfsstrategie? Hoe komt u aan meer volgers en net zo belangrijk, hoe biedt u die voor hen interessante content aan? Of nog mooier, hoe zorgt u ervoor dat uw volgers reikhalzend uitkijken naar uw volgende storie of album?