Afgelopen maanden is er veel gesproken en geschreven over de varken- en pluimveesector in Nederland. In de politiek, de kranten, radio en tv en sociale media.
Waarom Agri Marketing?
In Nederland wordt varkensvlees duurzamer geproduceerd dan waar ook ter wereld. De gemiddelde CO2-voetafdruk van Nederlands varkensvlees bedraagt 3,7 kilo CO2-equivalenten per kilo product, vergeleken met 6,1 kilo wereldwijd (Bron: Blonk Consultants). Deze indrukwekkende prestatie wordt mogelijk gemaakt door geavanceerd voer en genetica, energieneutrale productieprocessen en vooral door het vakmanschap van Nederlandse ondernemers.
Aankomende dinsdag 27 april is het Koningsdag. Helaas kunnen we het niet echt vieren dit jaar. Wat we wel kunnen doen is met social media inhaken op deze dag.
Er wordt wat afgetwitterd en gepost op Facebook. Ook door varkenshouders. Vaak roept dat een negatieve stroom reacties op, die de schrijver van het bericht lamslaat. 'Eigenlijk doe ik niets anders dan varkenshouders sociaal weerbaar maken', zegt Wija Koers uit Hoogersmilde.
Facebook is boos op Apple. In juni 2020 heeft Apple product- en beleidswijzigingen aangekondigd die impact hebben op het delen van gegevens binnen de Apple systemen.
Gelukkig zien we dat heel veel ondernemers het hoofd boven water houden tijdens de coronacrisis. Velen sprongen creatief in op de plotselinge veranderingen, om toch de klant te kunnen bieden met wat ze zochten. Doordat er nauwelijks fysieke winkelbezoeken mogelijk waren en zijn, zien we dat er een grote verschuiving gaande is naar online verkopen.
Social media heeft ervoor gezorgd dat er ontzettend veel mogelijk is geworden. Maar naast alle voordelen zijn er ook nadelen te vinden. Zo is de grens om kritiek te uiten op een social media bericht een stuk dichterbij gekomen. De stap om reacties te uiten, zowel positief als negatief in de vorm van kritiek en frustraties, is vrij klein geworden.
Heb jij een Facebook bedrijfspagina en wil je dat jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken? Help ze dan met het instellen van het juiste sjabloon en tabbladen voor jouw pagina.
Ondanks, of misschien wel juist dóór het coronavirus is het gebruik van sociale media enorm toegenomen. Zeker in de afgelopen maanden merken we de enorme impact daarvan. Voor heel veel mensen zijn de social media in de huidige lockdown bijvoorbeeld nog de enige manier om hun stem te laten horen.
Deze eerste blog in het nieuwe jaar wil ik uiteraard aftrappen met u het allerbeste te wensen voor 2021. Elkaar de hand schudden op een nieuwjaarsreceptie zit er dit jaar helaas niet in. Hoe jammer dat ook is, het betekent natuurlijk niet dat we elkaar moeten missen.
We kennen allemaal de merken Hema, Nike en Unilever. Of wat die laatste betreft, we kennen in ieder geval de producten die dit wereldconcern produceert als Andrélon, Axe, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr en nog heel veel meer. Doen de Hema, Nike en Unilever nog wat anders dan zoveel mogelijk winst te maken? Volgens eigen zeggen zeker!
Tegenwoordig heb je in veel supermarkten vernuftige automaten waarmee je je eigen verse jus d’orange kunt persen. De Jumbo, Albert Heijn, allemaal bieden ze die service. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, want per liter betaal je al snel € 3,-. Wie dat er niet voor over heeft, die loopt door en vist een literpak eigen merk of Appelsientje uit het schap. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 1,19 en € 1,65.
Mijn lang gekoesterde droom is werkelijkheid geworden. Ik heb een eigen koe!
De coronatijd heeft gezorgd voor een tendens in de voedselmarkt. Waar vóór corona vooral status en merk belangrijk waren, gingen consumenten tijdens COVID-19 op zoek naar pure (streek)producten.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. Omdat Wija graag van de hoed en de rand weet als het gaat om nieuwe verkoopplatforms, gingen we het Amazon-avontuur aan met een eigen account. Uiteraard met als doel kennis en ervaring op te doen, waarmee we u meer en beter kunnen adviseren. In onze eerste Amazon-blog berichtten we u al over ons eerste verkochte product. In deze tweede blog gaan we nader in op het adverteren op Amazon.nl.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. U kunt het bijna niet gemist hebben, de media hebben daar destijds uitgebreid over bericht. Amazon is van oorsprong een Amerikaans e-commercebedrijf uit Seattle. Het was een van de eerste grote bedrijven internet als verkoopkanalen gebruikte. Met succes! Met dat Amazon nu ook actief is in Nederland, gaat Wija het Amazone-avontuur aan. In een nieuwe serie blogs berichten we u over onze ervaringen. Want hoe meld je je als verkoper? En hoe plaats je een product? En hoe komt een deal tot stand? In deze blog leest u wat u moet weten om succesvol te zijn op Amazon en Nederland.
In deze tijd van afstand houden komen mensen dichter bij elkaar dan ooit. Stichting Vrienden van Interzorg heeft de afgelopen dagen een beroep gedaan op de mensen in haar netwerk en regelde ruim 1200 fleurige narcissen en potlelies voor cliënten en medewerkers van Interzorg. Deze planten worden op dinsdag 7 april bezorgd bij de locaties De Hoprank in Peize, De Hullen in Roden, Kornoeljehof in Vries en Nieuw Graswijk en Anholt in Assen. De andere 4 locaties van Interzorg hebben een eigen stichting, die enkele van deze locaties ook al in het zonnetje zette.
De retail is in crisis: lege straten en lege winkelcentra, geen winkelend publiek meer, veel winkels zijn gesloten of beperkt open. Dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt. De overheid doet haar best om bedrijven te helpen, maar de invulling hiervan kost tijd, tijd die er bij velen niet is. Als de winkeliers het niet overleven, dan leidt dat tot nog meer lege plekken in de winkelstraten, dorpskernen en stadscentra.
De Drentse marketeer Wija Koers is een autoriteit in de agrosector. Een boeiend en veelgevraagd Spreker met impact. Met haar bedrijf Wija digital marketing bedient ze met name agrarisch ondernemers en toeleveranciers. Wija laat bedrijven beter presteren door heldere en onderscheidende communicatie en online marketing. Haar passie voor de agrosector werkt aanstekelijk. Zo aanstekelijk, dat het met Wija geplande vraaggesprek in Hoogersmilde ruim drie uur duurde.
In verband met de kerstdagen zijn wij 23 december tot 6 januari er een paar dagen tussenuit voor een korte kerstvakantie. Ons bureau is dan gesloten. In geval van nood kunt u voor technische ondersteuning contact met ons opnemen.
Jumbo Mulder in Beilen verkoopt vanaf 16 oktober als eerste Jumbo in Nederland verse dagmelk, afkomstig van zuivelboerderij Bolhuis te Beilen. Arjan en Wenda Bolhuis runnen samen het zuivelbedrijf aan de Beilervaart en leveren melk aan Campina, maar dachten ook na over een eigen melktap.
Instagram is tegenwoordig een niet meer weg te denken social media-kanaal. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt instagram zelfs dagelijks. Daarmee biedt Instagram ook u een ongekend groot bereik. Maar hoe integreert u Instagram in uw bedrijfsstrategie? Hoe komt u aan meer volgers en net zo belangrijk, hoe biedt u die voor hen interessante content aan? Of nog mooier, hoe zorgt u ervoor dat uw volgers reikhalzend uitkijken naar uw volgende storie of album?
Onze vakantie zit er weer op. We hebben onze batterijen weer tot aan het randje opgeladen, we zitten vol innovatieve ideeën en we zien er naar uit om u weer van dienst te zijn.
Wij bedanken de Koninklijke Metaalunie (Ton Hauzer districtvoorzitter Gelre) voor het schrijven van een fantastische recensie naar aanleiding van de presentatie: 'Mis blijven schieten met hagel of internetmarketing inzetten als speerpunt'.
Niet alleen wij boeren moeten ons verhaal vertellen om relevant te blijven in de maatschappij. Dit geldt voor iedereen die zich wil handhaven in de gemeenschap.
In mijn columns vindt u veel technische termen en welgemeende adviezen. Het is niet erg als u niet alle adviezen opvolgt. Het allerbelangrijkste advies voor de sector en voor u als boer is: STOP MET ZWIJGEN!
Zaterdagochtend kopje koffie en de krant. Mijn oog valt op de column van Daniël Lohues met de titel: Aaibaar. De inhoud gaat over de vraag ‘wat maakt aaibaar?
01 januari 2019 mijn goede voornemen voor 2019 een week het account van #Drenthenaren voorzien van content. De beheerder van het account een persoonlijk bericht gestuurd op twitter. Het antwoord was positief. De 2e week van het jaar direct van start gegaan en zo was ik 07 januari tot en met 14 januari de week-twitteraar voor #Drenthenaren. Wat wil je delen met #Drenthenaren als je bent geboren, opgegroeid en werkzaam in #Drenthe?
voorkomen dat dingen stuk gaan. Hoe doe je dat?
Alles begint met een goed plan met andere woorden het ontwikkelen van een goede visie. Als het plan op tafel ligt gaan we kijken wat we nodig zijn om het plan ten uitvoer te brengen welke middelen willen we gaan inzetten, op welk moment gaan we deze middelen inzetten en met wie gaan we samenwerken.
Wat hebben familiebedrijf en duurzaamheid met elkaar te maken? Dat is de vraag aan het begin van deze column en zo gewoon als wat aan het eind van deze column.