De lekkerste aardbeien

De lekkerste aardbeien van heel Nederland

Deel 1: Kalter aardbeien

Wie verse Nederlandse aardbeien wil, kan van maart tot en met december terecht bij Kalter Aardbeien in IJsselmuiden. Kalter aardbeien is een begrip in de Nederlandse aardbeienwereld. Ze gebruiken hetzelfde ras als de meeste van hun collega’s, maar de teeltwijze geeft de aardbeien een smaak zoals die van aardbeien hoort te zijn. ‘De lekkerste aardbeien van heel Nederland’ kopt de website van Kalter Aardbeien.

Die kenmerkende aardbeiensmaak zorgt voor vraag naar ‘aardbeien van Kalter’. Om te garanderen dat het ook echt om aardbeien van Kalter gaat, ontwerpen Annet en Richard zeventien jaar geleden steekkaartjes met daarop hun gezicht. Geen bakje aardbeien gaat weg zonder dat label. Annet en Richard maken hun product herkenbaar en daarmee authentiek. Annet: ‘We wilden niet inwisselbaar zijn.’ Een voorbeeld dat in de jaren daarna veel navolging kreeg.

De eerste stap in huisverkoop is de aanschaf van een aardbeienautomaat. Tussen maart en november zijn daar dagelijks verse aardbeien verkrijgbaar. De loop komt er al snel goed op. Het inrichten van een verkooppunt aan huis is de volgende stap. Tijdens een ‘Kom in de kas’ gaat twaalf jaar geleden de winkel open. En de loop komt er ook al vrij snel op. ‘Richard en ik hebben beide geen marketingachtergrond, maar vinden het wel leuk’, zegt Annet.

‘We waren een jong startend bedrijf waar de portemonnee regeerde, maar wij hadden absoluut het idee dat er meer uit te halen moest zijn’, zegt Annet. Zij werkte jaren bij een bloemist en beleefd plezier aan het feestelijk inpakken van het product. ‘Met het maken van cadeaupakketten probeerde ik me ook in onze winkel te onderscheiden.’

Naast aardbeien worden in de winkel aardappelen, witlof, groenten en fruit uit de regio verkocht. In de tussentijd is Annet in de weer met Twitter. Later volgen Instagram en Facebook, waarop ze inmiddels 11.000 volgers heeft. Wekelijks post ze daarom berichten volgens de 70-30 regel: 70 keer een berichtje over je passie, het bedrijf en 30 keer een bericht over de producten die je verkoopt. ‘En we zijn al vroeg begonnen met een website.’

Vier jaar na de start van de boerderijwinkel, verhuist het hele bedrijf naar een nieuwe locatie. Het interieur uit de oude winkel krijgt een plekje in de nieuwe winkel, die een veel grotere oppervlakte beslaat. Annet en Richard Kalter maken er een gezellige, uitnodigend ogende winkel van met voldoende parkeerruimte en breiden het assortiment fors uit.

Aan passie en drive ontbreekt het Annet en Richard Kalter niet, maar de omzet op de nieuwe locatie is niet wat die moet zijn. Collega aardbeienteler Huib Meinardi uit Winschoten brengt hen in contact met retailspecialist Hans Ravensbergen van Retailvisie. Hij is onder de indruk van de kwaliteit van de Kalter-aardbeien en de gedrevenheid van Annet en Richard. Hij ziet mogelijkheden om een gedegen verdienmodel voor de boerderijwinkel te realiseren. Sinds een jaar of negen trekken ze samen op.

Meer weten?

Wija digital marketing | Rijksweg 236 | 9423 PH Hoogersmilde | +31 (0) 592 45 93 80