De lekkerste aardbeien

De lekkerste aardbeien

Deel 1: Kalter aardbeien

Wie verse Nederlandse aardbeien wilde, kon van maart tot en met december terecht bij Kalter Aardbeien in IJsselmuiden. Kalter aardbeien was een begrip in de Nederlandse aardbeienwereld, maar ook internationaal. Ze gebruikten hetzelfde ras als de meeste van hun collega’s, maar de teeltwijze gaf de aardbeien een smaak zoals die van aardbeien hoort te zijn. ‘De lekkerste aardbeien van heel Nederland’ kopte de website van Kalter Aardbeien.

Die kenmerkende aardbeiensmaak zorgde voor vraag naar ‘aardbeien van Kalter’. Om te garanderen dat het ook echt om aardbeien van Kalter ging, ontwierpen Annet en Richard al in 2004 steekkaartjes met daarop hun gezicht. Geen bakje aardbeien ging weg zonder dat label. Annet en Richard maakten hun product herkenbaar en daarmee authentiek. Annet: ‘We wilden niet inwisselbaar zijn.’ Een voorbeeld dat in de jaren daarna veel navolging kreeg.

De eerste stap in huisverkoop was de aanschaf van een aardbeienautomaat. Tussen maart en november waren daar dagelijks verse aardbeien verkrijgbaar. De loop kwam er al snel goed op. Het inrichten van een verkooppunt aan huis was de volgende stap. Tijdens een ‘Kom in de kas’ ging twaalf jaar geleden de winkel open. En ook die ging vlot lopen. ‘Richard en ik hebben beide geen marketingachtergrond, maar vinden het wel leuk’, zegt Annet.

‘We waren een jong startend bedrijf waar de portemonnee regeerde, maar wij hadden absoluut het idee dat er meer uit te halen moest zijn’, zegt Annet. Zij werkte jaren bij een bloemist en beleefde plezier aan het feestelijk inpakken van het product. ‘Met het maken van cadeaupakketten probeerde ik me ook in onze winkel te onderscheiden.’

Naast aardbeien werden in de winkel aardappelen, witlof, groenten en fruit uit de regio verkocht. In de tussentijd was Annet in de weer met Twitter. Later volgen Instagram en Facebook, waarop ze ruim 11.000 volgers had. Wekelijks postte ze daarop berichten volgens de 70-30 regel: 70 keer een berichtje over je passie - het bedrijf - en 30 keer een bericht over de producten die je verkoopt. ‘En we zijn al vroeg begonnen met een website.’

Vier jaar na de start van de boerderijwinkel, verhuisde het hele bedrijf naar een nieuwe locatie. Het interieur uit de oude winkel kreeg een plekje in de nieuwe winkel, die een veel grotere oppervlakte besloeg. Annet en Richard Kalter maakten er een gezellige, uitnodigend ogende winkel van met voldoende parkeerruimte en breidden het assortiment fors uit.

Aan passie en drive ontbrak het Annet en Richard Kalter niet, maar de omzet op de nieuwe locatie was niet wat die moest zijn. Collega aardbeienteler Huib Meinardi uit Winschoten bracht hen in contact met retailspecialist Hans Ravensbergen van Retailvisie. Hij was onder de indruk van de kwaliteit van de Kalter-aardbeien en de gedrevenheid van Annet en Richard. Hij zag mogelijkheden om een gedegen verdienmodel voor de boerderijwinkel te realiseren. Ruim negen jaar trokken ze samen op.

Lees verder:

Deel 2: Retailvisie