Deel 2: Groeien
De communicatie- en digital marketingtrainingen die ik geef, vergelijk ik vaak met een reis. Die reis neemt enkele weken in beslag. Iedere veertien dagen zien en spreken wij elkaar, maar het grootste deel van de reis legt u zelfstandig af. Primair doel van de training is dat u er zich van bewust wordt dat communicatie en marketing een integraal onderdeel zijn van uw bedrijf wanneer u deelneemt aan de korte keten. Is dat eenmaal geland, dan kan het zaad kiemen en groeien.
Dat is wat er in de tweede fase van de training ook daadwerkelijk gebeurd. Van een zaadje tot blogs, vlogs, eigen websites en profilering op de socials met onder andere recepten en filmpjes. Alle facetten die nodig zijn om zover te komen, zijn onderdeel van de trainingen die ik geef. Maar het begint bij de keuze van de social mediakanalen die gebruikt gaan worden.
Facebook en Instagram zijn verreweg de bekendste. Op Facebook kunt u veel informatie over uzelf of het bedrijf delen. Op Instagram gaat het met name om foto’s en filmpjes. Een ander social mediakanaal is LinkedIn, een netwerk voor met name de zakelijke contacten. Youtube en TikTok worden vooral ook gebruikt voor het posten van filmpjes. Whatsapp is meer voor het persoonlijke berichtenverkeer, terwijl Twitter weer het platform is voor nieuws en actualiteiten.
Facebook is een netwerk waarop u informatie over uzelf en uw bedrijf kwijt kunt. Maar Facebook kent ook groepen. Die kunt u zelf opzetten of met een groep of u kunt deelnemen aan een groep. Hoe je Facebook en de andere social mediakanalen effectief en efficiënt inzet, komt tijdens de digital marketingtraining aan bod. Een mooi voorbeeld van zo’n Facebookgroep is Vallei Proef Lokaal. De deelnemers aan Vallei Proef Lokaal verzamelen elk hun eigen publiek en op de website ValleiProefLokaal komt dat bij elkaar.
Agrarische ondernemers in De Vallei bundelden hun krachten. Zij hebben een gezamenlijke website waarop hun persoonlijke verhalen staan en zij zijn onder andere samen actief op Facebook, Instagram en LinkedIn. De deelnemers delen daarop berichten en liken de berichten van elkaar. Ze voorzien die van hashtags, tags, backlinks en bijvoorbeeld emoticons. Door actief deel te nemen aan de Facebookgroep is het netwerk van elk van de deelnemers afzonderlijk veel groter geworden. De deelnemers inspireren elkaar en zijn op de eigen social mediakanalen ook veel actiever geworden.
Alles wat aandacht krijgt groeit. Vergelijk het met een sneeuwbal die gaat rollen. Alle deelnemers hebben professionele stappen gezet en daar ben ik trots op. De deelnemers aan Vallei Proef Lokaal hebben hun streekproduct meer zichtbaarheid gegeven. Potentiële klanten weten hen nu veel beter te vinden en ronden ook vaker dan voorheen hun digitale aankoop af. Maar er is ook nog een wereld aan omzet te winnen. Het inrichten van een webwinkel, die up-to-date houden en de bestellingen correct verwerken is één. De digitale omzet ook daadwerkelijk naar een hoger plan brengen is een ander verhaal. Dat doe je er als agrarische ondernemer niet zomaar even bij.
Wija Digital Marketing heeft daar juist veel ervaring mee. Om tot een succesvolle marketingstrategie te komen zetten wij drie instrumenten in. Als eerste een gedegen online marktonderzoek naar toekomstige klanten. In de tweede plaats zoekt Wija Digital Marketing naar succesvolle trefwoorden die passen bij de klant en tot slot worden Google Ads, Facebook en Instagram advertising ingericht. Het draait om de juiste content (foto’s, tekst, video’s) op de juiste plaatsen en op het juiste moment.
Het samenspel van een goed ingerichte webshop, online adverteren op de juiste zoekwoorden in Google Ads en een aansluitende social media campagne leiden, is mijn ervaring, gegarandeerd tot succes.