IJkpersoon

IJkpersoon

Wat is een ijkpersoon?

Een ijkpersoon is een fictieve, maar wel heel realistische persoon die model staat voor uw klant. In feite is het uw beste klant! Het is geen doorsnee saaie Piet. Hij ziet eruit als een springlevend mens, met een gezin, met wensen, voorkeuren en behoeften. Geef hem een plaatsje “live” bij u op kantoor. En, niet te vergeten: stel hem voor aan uw medewerkers! Misschien wel met een serie foto’s van hem en zijn omgeving. En die fotogalerij wordt steeds uitgebreider en rijker, naarmate u uw ijkpersoon beter leert kennen. U hoeft er maar even binnen te lopen en u weet wat hem wel en niet aanspreekt. En hoe beter u hem leert kennen, hoe specifieker u hem kunt aanspreken, hoe beter u weet wat hij nodig heeft en hoe u daarin kunt voorzien. Dat is dus niet zomaar een gemiddelde, maar een echt mens. En al die eigenschappen en beschrijvingen hebt u door goed onderzoek vastgesteld. Zo kruipt u in de huid van uw klant. 

IJkpersoon

De ‘onbereikbare’ klant

"Ja/Nee" stikkers op de brievenbus, afmelden bij nieuwsbrieven, interesses aangeven bij communities, reclames doorspoelen bij opgenomen TV-programma's, het zijn allemaal manieren waarmee we ons wapenen tegen de overvloed aan reclame die op ons afkomt. Wat kunt u als bedrijf nu nog doen om uw boodschap in de hoofden van uw prospect of klant te krijgen? Natuurlijk, we zullen allemaal de een of andere vorm van reclame blijven gebruiken. En als die slim is uitgedacht en goed is vormgegeven, zal die effect hebben. Maar de effectiviteit van reclame is afgenomen en zal blijven afnemen. Bij communicatie die hij als ‘reclame’ herkent, is de klant immers op zijn hoede. Net als u heeft hij geleerd moeiteloos door verkooppraatjes en gelikte PR-verhalen heen te prikken.

Voorkom dat uw klant uw boodschap als ‘reclame’ ervaart!

Om dat te bereiken moet uw boodschap authentiek zijn, relevant en aangenaam om tot je te nemen. De boodschap moet niet overduidelijk gaan over u of over uw product of dienst, maar, veel subtieler, over de oplossing die uw klant zoekt voor zijn probleem. Vervolgens moet u op de juiste tijd en op de juiste plaats met de oplossing aanwezig zijn wanneer en waar uw klant die oplossing zoekt. Als dat allemaal in orde is, gaat de klant de afzender van de boodschap, u dus, als sympathiek ervaren, ‘likable’ in Facebooktermen. Maar om die boodschap zo vorm te kunnen geven dat de klant hem waardeert, hem relevant en interessant vindt, heeft u een ijkpersoon nodig.

Tien tegen één dat u, misschien zelfs zonder het te weten, al heel wat instrumenten in huis hebt om de kenmerken van uw ijkpersoon vast te stellen. Wij helpen u er graag bij.