Een boerderijwinkel is eredivisie

Een boerderijwinkel is eredivisie

Deel 3: Wija Digital Marketing

Veel boerderijwinkels beginnen vanuit de boer-burgerverbinding, weet Wija Koers van Wija Digital Marketing. Wija Digital Marketing is een netwerkorganisatie gericht op E-strategie tot E-commerce voor bouw- en agrarische bedrijven. Daarnaast heeft het bedrijf een sterk ontwikkelde poot social-mediatrainingen voor agrarische ondernemers. Van daaruit verzorgt Wija al jaren communicatietrainingen voor agrarische ondernemers.

In de boer-burgerverbinding gaat het over de korte keten, lokaal geproduceerd, de houdbaarheid van het bedrijf en een verdienmodel. ‘Veel boeren denken dat je een boerderijwinkel er even bij doet. Dat is een grote misvatting. Een boerderijwinkel met een webshop is eredivisie spelen. Alles moet kloppen’, zegt Wija. Retailspecialist Hans Ravensbergen schakelde haar enkele jaren geleden in om de positie van Kalter Aardbeien op het internet te versterken. ‘Potentiële klanten moeten je vinden, worden geraakt en verleid om producten bij jou te kopen. Dat vraagt vakmanschap en dat is nu juist onze expertise. Mijn mensen kennen Google door en door’, zegt Wija. Wija Digital Marketing helpt ondernemers met het ontwikkelen van een online visie en om die te vertalen naar het internet.

Het beheer van een webshop wordt zwaar onderschat, heeft Annet Kalter ervaren. Ze noemt het up-to-date houden van de site en het verwerken van de bestellingen die digitaal binnenkomen. ‘Wil je een webwinkel goed doen, dan moet je daar apart iemand opzetten. Met je webshop moet je net zo zorgvuldig omgaan als met je fysieke winkel’, geeft Annet Kalter aan. ‘De webshop moet een spiegel van de fysieke winkel zijn. Je winkelformule moet goed zijn en de webshop moet daarmee matchen. Is dat het geval, dan maakt de consument zijn digitale aankoop af’, vult Wija.

Online ‘gluren bij de buren’, kijken bij andere collega-boerderijwinkels deed Annet zelf. Maar de online-advertising werd neergelegd bij Wija Digital Marketing. Wija: ‘Hoe je met een minimaal budget en effectief gebruik van uren de juiste klanten binnenhaalt, vraagt naast kennis van Google ook om kennis van de agrarische sector. Maar ook om kennis van cijfers en data en deze weten te vertalen naar de social media zoals Facebook en Instagram. Dat doe je er niet even op een namiddag bij.’

In de wereld van Google gaat veel geld om. Om als bedrijf op het internet succesvol te zijn, zet Wija Digital Marketing een drietrapsraket in: een gedegen online marktonderzoek  naar toekomstige klanten, het vinden van succesvolle trefwoorden die passen bij de klant en tot slot het inrichten van Google Ads, Facebook en Instagram advertising. ‘Het draait om de juiste content (foto’s, tekst, video’s) op de juiste plaatsen en op het juiste moment. Het samenspel van een goed ingerichte webshop, online adverteren op de juiste zoekwoorden in Google Ads en een aansluitende social media campagne leiden gegarandeerd tot succes’, zegt Wija vol overtuiging. Op die manier kwam Kalter Aardbeien ook in het programma van toeroperators.

Succesvol zijn op internet vraagt vakmanschap. Wija noemt adverteren op de juiste zoekwoorden om zoveel mogelijke converterend verkeer naar de website te krijgen tegen de laagste klikprijs. Maar ook adverteren gericht op specifieke doelgroepen via een ‘funnel’ voor Facebook en Instagram. Met uiteindelijk doel de verkoop van pakketten of merkbekendheid voor arrangementen. Achteraf analyseert Wija Digital Marketing de resultaten in Google Analytics. Welk kanaal heeft het meest verkeer naar de website binnengehaald, welke pagina’s zijn bezocht, hoe lang bleef men daar en wie hebben daadwerkelijk een aankoop gedaan.

‘Aan de hand van deze informatie konden wij alle platformen van Kalter Aardbeien nog beter optimaliseren’, geeft Wija aan. Door die hele digitale exercitie werden in Coronatijd veel ‘Hart onder de riem’-pakketten verstuurd en kwam in 2021 de gemeente Amsterdam bij Kalter Aardbeien terecht voor de kerstpakketten. Uit de analyse achteraf bleek dat de zoekterm ‘glutenvrij’ daarvoor doorslaggevend was. Wija: ‘Dat zoeken naar de juiste woorden waarop potentiële klanten digitaal aanslaan, noemen wij ‘wrotten’ (Drents voor zwoegen) op uniciteit’.

Annet glundert. Het verzorgen van de pakketten was een enorme uitdaging, maar wel eentje die haar veel voldoening bracht. ‘Wil je van een boerderijwinkel met webshop een succes maken, dan moet echt alles kloppen. Dus ook hoe je het op het internet doet’, zegt Wija. Aan de samenwerking met Annet en Richard Kalter kwam half juni een eind. Om redenen van gezondheid moesten Annet en Richard hun bedrijf van de hand doen. ‘Meer tijd en rust krijgen voor andere belangrijke zaken in het leven’, zeggen zij daarover. ‘Ook dat is ondernemen’, merkt Wija op. Zij is trots op wat afgelopen jaren met elkaar is bereikt.

‘Dat kan ook alleen in een sfeer van groot onderling vertrouwen’, vervolgt ze. Voor dat genoten vertrouwen bedankt Wija het echtpaar Kalter en zij wenst hen alle goeds. Het merk Kalter is overgenomen door de Limburgse aardbeientelers Marcel Dings en Peter van den Eertwegh van Brookberries. En de kas aan de Tuindersweg in IJsselmuiden wordt omgebouwd voor de teelt van biologische zaden voor de firma Bejo. De zaden van wortels, prei en diverse soorten kool worden straks gebruikt voor teelt over de hele wereld.

Meer weten?