Een boerderijwinkel is eredivisie

Een boerderijwinkel is eredivisie

Deel 3: Wija Digital Marketing

Veel boerderijwinkels beginnen vanuit de boer-burgerverbinding, weet Wija Koers van Wija Digital Marketing. Zij verzorgt al jaren communicatietrainingen voor agrarische ondernemers. In de boer-burgerverbinding gaat het over de korte keten, lokaal geproduceerd, de houdbaarheid van het bedrijf en een verdienmodel. ‘Veel boeren denken dat je een boerderijwinkel er even bij doet. Dat is een grote misvatting. Een boerderijwinkel met een webshop is eredivisie spelen. Alles moet kloppen’, zegt Wija.

Retailspecialist Hans Ravensbergen schakelde haar enkele jaren geleden in om de positie van Kalter Aardbeien op het internet te versterken. ‘Potentiële klanten moeten u vinden, worden geraakt en verleid om producten bij u te kopen. Dat vraagt vakmanschap en dat is nu juist onze expertise. Mijn mensen kennen Google goed’, zegt Wija. Wija Digital Marketing helpt ondernemers met het ontwikkelen van een online visie en die te vertalen naar het internet.

Het beheer van een webshop wordt zwaar onderschat, heeft Annet Kalter ervaren. Ze noemt het up-to-date houden van de site en het verwerken van de bestellingen die digitaal binnenkomen. ‘Wil je een webwinkel goed doen, dan moet je daar apart iemand opzetten. Met je webshop moet je net zo zorgvuldig omgaan als met je fysieke winkel’, geeft Annet aan. ‘De webshop moet een spiegel van de fysieke winkel zijn. Je winkelformule moet goed zijn en de webshop moet daarmee matchen. Is dat het geval, dan maakt de consument de koop af’, vult Wija.

Online ‘gluren bij de buren’, kijken bij andere collega-boerderijwinkels doet Annet zelf. Maar de online-advertising is neergelegd bij Wija Digital Marketing. Wija: ‘Hoe je met een minimaal budget en effectief gebruik van uren de juiste klanten binnenhaalt, vraagt naast kennis van Google ook kennis van de agrarische sector. Maar ook om kennis van cijfers en data en deze weten te vertalen naar de social media zoals Facebook en Instagram. Dat doe je er niet even op een namiddag bij.’

In de wereld van Google gaat veel geld om. Om als bedrijf op het internet succesvol te zijn, zet Wija Digital Marketing een drietrapsraket in: een gedegen online marktonderzoek naar toekomstige klanten, het vinden van succesvolle trefwoorden die passen bij die klant en tot slot het inrichten van Google Ads, Facebook en Instagram advertising. ‘Het draait om de juiste content (foto’s, tekst, video’s) op de juiste plaatsen en op het juiste moment. Het samenspel van een goed ingerichte webshop, online adverteren op de juiste zoekwoorden in Google Ads en een aansluitende social media campagne zorgen gegarandeerd voor succes’, zegt Wija vol overtuiging.

Succesvol zijn op internet vraagt vakmanschap. Wija noemt adverteren op de juiste zoekwoorden om zoveel mogelijke converterend verkeer naar de website te krijgen tegen de laagste klikprijs. Maar ook adverteren gericht op specifieke doelgroepen via een ‘funnel’ voor Facebook en Instagram. Met uiteindelijk doel de verkoop van pakketten of merkbekendheid voor arrangementen. Achteraf analyseert Wija Digital Marketing de resultaten in Google Analystics. Welk kanaal heeft het meest verkeer naar de website binnengehaald, welke pagina’s zijn bezocht, hoe lang bleef men daar en wie hebben daadwerkelijk een aankoop gedaan.

‘Aan de hand van deze informatie kunnen wij alle platformen nog beter optimaliseren’, geeft Wija aan. Door die hele digitale exercitie werden afgelopen jaren veel ‘Hart onder de riem’-pakketten verstuurd en kwam dit jaar de gemeente Amsterdam bij Kalter Aardbeien terecht voor de kerstpakketten. Uit de analyse achteraf bleek dat de zoekterm ‘glutenvrij’ daarvoor doorslaggevend was. Wija: ‘Wij noemen dat ‘wrotten (Drents voor zwoegen) op uniciteit’.

Annet glundert. Het verzorgen van de pakketten was een enorme uitdaging, die veel voldoening bracht. ‘Wil je van een boerderijwinkel met webshop een succes maken, dan moet alles kloppen. Dus ook hoe je het op het internet doet’, zegt Wija. Naast het digitale verkeer zorgt Wija Digital Marketing er door middel van reclame campagnes ook voor dat Kalter Aardbeien bij touroperators in het programma wordt opgenomen.

Meer weten?

Wija digital marketing | Rijksweg 236 | 9423 PH Hoogersmilde | +31 (0) 592 45 93 80