‘Wij gaan weer naar buiten’. Met die slogan maakt de melkveehouderij jaarlijks wereldkundig dat het weideseizoen weer los is. En een groot aantal bedrijven grijpt dat moment aan om burgers uit te nodigen om dat feest mee te maken.
Wat vroeger vanzelfsprekend was, wordt nu gezien als een bijzonderheid die je niet wilt missen. Weidegang staat dichtbij de natuur van de koe en in 2020 werd 83 procent van de melkkoeien minimaal 120 dagen geweid. Een hele prestatie, want lang niet op elk bedrijf lenen de omstandigheden zich daarvoor. En is het de creativiteit en het vakmanschap van de melkveehouder die dat dan toch mogelijk maken.
Vertellen hoe goed een sector inspeelt op de veranderingen die de tijd vraagt, dat kan alleen die sector zelf. De stuurmannen en -vrouwen die dagelijks in de verschillende schakels van de keten werkzaam zijn. Dat op een aansprekende manier doen zodat er ook een luisterend oor is, gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Dat is echter te leren. Bijvoorbeeld door eens met een goede bekende te reflecteren op je sterke en zwakke punten. Of door het bedrijfsplan eens te vertalen in een bedrijfsverhaal voor de bühne: waar sta ik als ondernemer, waar wil ik naar toe en wat heb ik daarbij nodig.
Als je nooit leert zingen, kom je ook nooit op het songfestival. En dat geldt ook voor vlot en aantrekkelijk communiceren over jezelf, je bedrijf en het werk dat daar wordt verzet. Communiceren kun je leren. Het is vooral een kwestie van oefening en timing. Oefen jezelf in empathie. Het tonen van serieuze belangstelling voor je gesprekspartner zodat je op het juiste moment je eigen boodschap naar voren kunt brengen. En weet dan wat je wilt uitdragen of op welke actualiteit je wilt aanslaan.
Wilt u 'de handschoen' oppakken? Neem vandaag contact op en we plannen een geheel vrijblijvende afspraak in. Bij ons op kantoor of op uw eigen locatie. Het kost u alleen de tijd van een kopje koffie.