Tegenwoordig heb je in veel supermarkten vernuftige automaten waarmee je je eigen verse jus d’orange kunt persen. De Jumbo, Albert Heijn, allemaal bieden ze die service. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, want per liter betaal je al snel € 3,-. Wie dat er niet voor over heeft, die loopt door en vist een literpak eigen merk of Appelsientje uit het schap. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 1,19 en € 1,65.
Je bent toch inkopen aan het doen, dus gelijk maar even melk meenemen. Melk is tenslotte goed voor elk. Helaas is er geen verse melktap te vinden in diezelfde supers. Dan maar een pak uit het koelschap. Al voor ongeveer een eurootje heb je een liter in je winkelwagen liggen. Wil je toch verse melk, dan is de gang naar de boer snel gemaakt. Kosten per liter, ongeveer datzelfde eurootje, zo leert Google ons!
Moeilijk bereikbaar voor de consument
Hé, dat is toch gek. Verse jus kost in een supermarkt anderhalf keer de prijs van verpakte jus. Terwijl verse melk net zo goedkoop is als verpakte melk. Hoe kan dat dan? En de vraag die in het verlengde daarvan ligt, is het niet een beetje raar dat eerlijke streek- en regioproducten moeilijk bereikbaar zijn voor de consument? Dat die daarvoor extra fiets- of autoritten moet maken?
Businessmodel
Om dat te snappen moet je het businessmodel van een supermarkt doorgronden. En dat is gebaseerd op hoge omzetsnelheden en lage marges. Onder het mom van, tien keer een dubbeltje is ook een euro. En wil je in de schappen van die supermarkten komen te liggen, dan moet je daarvoor flink in de buidel tasten. En genoegen nemen met eenzelfde lage marge.
Slimmere aanpak
Heet je Lay's of staat er Unilever op je gevel, dan is dat allemaal niet zo’n probleem. Dat zijn uiteindelijk pure marketingorganisaties met extreem diepe zakken. Ben je die agrariër verderop, dan ligt het anders. Maar hé, wilt u wel in die supermarkt komen te liggen? Wilt u wel concurreren met die grote jongens? Of pakt u het liever slimmer aan?
De vegetarische slager
Google voor de grap eens op ‘vegetarische slager’. En verbaas u over het succes van die formule, die op het eerste oog helemaal niet zo ingewikkeld lijkt. Dat komt omdat er zo ontzettend goed over nagedacht is. Zo goed, dat alle keuzes logisch lijken. Waarmee ze bereikt hebben dat de vegetarische slager merklading heeft gekregen. Consumenten kennen het merk en vinden het bijzonder genoeg om er én wat meer voor te betalen én om er een stukje voor om te rijden.
Beleving
Melk. Of een ander eerlijk streekproduct. Wat kunnen we daar dan van maken? Is er meer te bedenken dat alleen een kraampje langs de weg? Zijn er meer afzetmogelijkheden dan die goedbedoelde gezamenlijke landwinkel? Ja, die zijn er. Maar dan moet u wel gaan nadenken over een formule. Dan moet u uw gedachten laten gaan over een merknaam. En belangrijker nog, over hoe u uw merk gaat laden. Over hoe u een voorkeurspositie bereikt bij geïnteresseerde consumenten. Of hoe u zelfs online kopen en betalen mogelijk maakt. En weet u, u hebt al een heel belangrijks voorsprong op een supermarkt-merk. Die voorsprong heet beleving. Doe daar uw voordeel mee.
Ik wens u veel inspiratie!
Wija