We kennen allemaal de merken Hema, Nike en Unilever. Of wat die laatste betreft, we kennen in ieder geval de producten die dit wereldconcern produceert als Andrélon, Axe, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr en nog heel veel meer. Doen de Hema, Nike en Unilever nog wat anders dan zoveel mogelijk winst te maken? Volgens eigen zeggen zeker!
Blog
Tegenwoordig heb je in veel supermarkten vernuftige automaten waarmee je je eigen verse jus d’orange kunt persen. De Jumbo, Albert Heijn, allemaal bieden ze die service. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, want per liter betaal je al snel € 3,-. Wie dat er niet voor over heeft, die loopt door en vist een literpak eigen merk of Appelsientje uit het schap. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 1,19 en € 1,65.
Mijn lang gekoesterde droom is werkelijkheid geworden. Ik heb een eigen koe!
De coronatijd heeft gezorgd voor een tendens in de voedselmarkt. Waar vóór corona vooral status en merk belangrijk waren, gingen consumenten tijdens COVID-19 op zoek naar pure (streek)producten.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. Omdat Wija graag van de hoed en de rand weet als het gaat om nieuwe verkoopplatforms, gingen we het Amazon-avontuur aan met een eigen account. Uiteraard met als doel kennis en ervaring op te doen, waarmee we u meer en beter kunnen adviseren. In onze eerste Amazon-blog berichtten we u al over ons eerste verkochte product. In deze tweede blog gaan we nader in op het adverteren op Amazon.nl.
Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. U kunt het bijna niet gemist hebben, de media hebben daar destijds uitgebreid over bericht. Amazon is van oorsprong een Amerikaans e-commercebedrijf uit Seattle. Het was een van de eerste grote bedrijven internet als verkoopkanalen gebruikte. Met succes! Met dat Amazon nu ook actief is in Nederland, gaat Wija het Amazone-avontuur aan. In een nieuwe serie blogs berichten we u over onze ervaringen. Want hoe meld je je als verkoper? En hoe plaats je een product? En hoe komt een deal tot stand? In deze blog leest u wat u moet weten om succesvol te zijn op Amazon en Nederland.
In deze tijd van afstand houden komen mensen dichter bij elkaar dan ooit. Stichting Vrienden van Interzorg heeft de afgelopen dagen een beroep gedaan op de mensen in haar netwerk en regelde ruim 1200 fleurige narcissen en potlelies voor cliënten en medewerkers van Interzorg. Deze planten worden op dinsdag 7 april bezorgd bij de locaties De Hoprank in Peize, De Hullen in Roden, Kornoeljehof in Vries en Nieuw Graswijk en Anholt in Assen. De andere 4 locaties van Interzorg hebben een eigen stichting, die enkele van deze locaties ook al in het zonnetje zette.
De retail is in crisis: lege straten en lege winkelcentra, geen winkelend publiek meer, veel winkels zijn gesloten of beperkt open. Dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt. De overheid doet haar best om bedrijven te helpen, maar de invulling hiervan kost tijd, tijd die er bij velen niet is. Als de winkeliers het niet overleven, dan leidt dat tot nog meer lege plekken in de winkelstraten, dorpskernen en stadscentra.
De Drentse marketeer Wija Koers is een autoriteit in de agrosector. Een boeiend en veelgevraagd Spreker met impact. Met haar bedrijf Wija digital marketing bedient ze met name agrarisch ondernemers en toeleveranciers. Wija laat bedrijven beter presteren door heldere en onderscheidende communicatie en online marketing. Haar passie voor de agrosector werkt aanstekelijk. Zo aanstekelijk, dat het met Wija geplande vraaggesprek in Hoogersmilde ruim drie uur duurde.
In verband met de kerstdagen zijn wij 23 december tot 6 januari er een paar dagen tussenuit voor een korte kerstvakantie. Ons bureau is dan gesloten. In geval van nood kunt u voor technische ondersteuning contact met ons opnemen.
Jumbo Mulder in Beilen verkoopt vanaf 16 oktober als eerste Jumbo in Nederland verse dagmelk, afkomstig van zuivelboerderij Bolhuis te Beilen. Arjan en Wenda Bolhuis runnen samen het zuivelbedrijf aan de Beilervaart en leveren melk aan Campina, maar dachten ook na over een eigen melktap.
Instagram is tegenwoordig een niet meer weg te denken social media-kanaal. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt instagram zelfs dagelijks. Daarmee biedt Instagram ook u een ongekend groot bereik. Maar hoe integreert u Instagram in uw bedrijfsstrategie? Hoe komt u aan meer volgers en net zo belangrijk, hoe biedt u die voor hen interessante content aan? Of nog mooier, hoe zorgt u ervoor dat uw volgers reikhalzend uitkijken naar uw volgende storie of album?
Onze vakantie zit er weer op. We hebben onze batterijen weer tot aan het randje opgeladen, we zitten vol innovatieve ideeën en we zien er naar uit om u weer van dienst te zijn.
Wij bedanken de Koninklijke Metaalunie (Ton Hauzer districtvoorzitter Gelre) voor het schrijven van een fantastische recensie naar aanleiding van de presentatie: 'Mis blijven schieten met hagel of internetmarketing inzetten als speerpunt'.
Niet alleen wij boeren moeten ons verhaal vertellen om relevant te blijven in de maatschappij. Dit geldt voor iedereen die zich wil handhaven in de gemeenschap.
In mijn columns vindt u veel technische termen en welgemeende adviezen. Het is niet erg als u niet alle adviezen opvolgt. Het allerbelangrijkste advies voor de sector en voor u als boer is: STOP MET ZWIJGEN!
Zaterdagochtend kopje koffie en de krant. Mijn oog valt op de column van Daniël Lohues met de titel: Aaibaar. De inhoud gaat over de vraag ‘wat maakt aaibaar?
01 januari 2019 mijn goede voornemen voor 2019 een week het account van #Drenthenaren voorzien van content. De beheerder van het account een persoonlijk bericht gestuurd op twitter. Het antwoord was positief. De 2e week van het jaar direct van start gegaan en zo was ik 07 januari tot en met 14 januari de week-twitteraar voor #Drenthenaren. Wat wil je delen met #Drenthenaren als je bent geboren, opgegroeid en werkzaam in #Drenthe?
voorkomen dat dingen stuk gaan. Hoe doe je dat?
Alles begint met een goed plan met andere woorden het ontwikkelen van een goede visie. Als het plan op tafel ligt gaan we kijken wat we nodig zijn om het plan ten uitvoer te brengen welke middelen willen we gaan inzetten, op welk moment gaan we deze middelen inzetten en met wie gaan we samenwerken.
Wat hebben familiebedrijf en duurzaamheid met elkaar te maken? Dat is de vraag aan het begin van deze column en zo gewoon als wat aan het eind van deze column.
Acteren in de socialmedia is als sporten op topniveau. Als fietsen in de Tour de France, topsport met een topvoorbereiding, een uitgedachte strategie en afspraken tussen de renners.
Naar aanleiding van onze inzet met de Melkveestudieclub heeft een groep enthousiaste agrariërs de handen ineen gesloten. Zij zijn een initiatief begonnen ten behoud van de Melkveesector in Drenthe. Ter ere van de formele oprichting van de Stichting Melkvee schreef de krant van Midden Drenthe een mooi stukje over onze initiatieven.
Elk jaar organiseert het VNO-NCW Midden een studiereis naar een continent buiten Europa. Dit najaar was de bestemming Argentinië Buenos Aires.
Provincie Drenthe organiseerde tijdens de Dutch Agri Foodweek op 12 oktober een Landbouwcongres in het provinciehuis. Met als thema: Van boer naar bord en bloemenvaas!
In mijn vorige columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren, stap 3 Modelleren, stap 4 Delen en stap 5 Acteren. In deze column vertel ik u graag nog iets meer over stap 5 Acteren.
In mijn vorige columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren, stap 3 Modelleren en stap 4 Delen. In deze column vertel ik u graag meer over stap 5 Acteren.
In het vorige column heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur) dat ik ontwikkeld heb. We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren en stap 2 Signaleren. In deze column vertel ik u graag meer over stap 3 Modelleren. In dit geval nemen we als voorbeeld de website.
In mijn vorige twee columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren en stap 3 Modelleren. In deze column vertel ik u graag meer over stap 4 Delen. Delen van de strategie die we hebben bepaald en vertaald naar de website. Nu is het zaak om te zorgen dat we mensen ‘verleiden’ om onze website te bezoeken en dat mensen begrijpen en onthouden wat de boodschap is. Om mensen te laten onthouden wat de boodschap is geldt de kracht van het delen, oftewel het herhalen van de boodschap. Een eeuwenoude wetenschap in het latijn: Repetitio mater scientiae est. Herhaling is de moeder van de wetenschap.
In het vorige column heb ik jullie meegenomen waarom ik het belangrijk vind dat melkveehouders hun geluid laten horen naar de maatschappij. Door de Melkveestudiegroepen die ik begeleid, heb ik ervaren dat melkveehouders veel ondernemen. Ze organiseren open dagen, ontvangen scholen, geven interviews op lokale maar ook landelijke radio en tv, zijn actief op social media en nog veel meer. Om deze inspanningen nog succesvoller te maken voor een nog groter publiek is een goede strategie van belang. In mijn vak noemen we dat branding content, merkwaarden, trefwoorden en mobiliseren van energie.
Zonder muzikanten en muziekstuk geen orkest. Laat dat niet zo moeilijk zijn. U zult waarschijnlijk denken wat heeft dit met DOC Kaas en de melkveehouderij te maken, maar met een kleine uitleg wordt het vast duidelijk.
Fijn om kennis te maken. via deze column is het weliswaar een eenzijdige kennismaking, maar ik hoop gedurende dit jaar met velen van u echt kennis te maken. ik ben Wija koers en ik ben ‘digital marketeer’. zo’n 25 jaar geleden ben ik begonnen als zelfstandig ondernemer in het vak marketing. met een team van medewerkers doen we onze werkzaamheden in noord oost en midden-nederland. wij zijn gevestigd in Hoogersmilde.
