Op 10 maart dit jaar ging Amazon live met een Nederlandse website. Omdat Wija graag van de hoed en de rand weet als het gaat om nieuwe verkoopplatforms, gingen we het Amazon-avontuur aan met een eigen account. Uiteraard met als doel kennis en ervaring op te doen, waarmee we u meer en beter kunnen adviseren. In onze eerste Amazon-blog berichtten we u al over ons eerste verkochte product. In deze tweede blog gaan we nader in op het adverteren op Amazon.nl.
Amazon is opgericht in 1994 door Jeff Bezos. In een dikke 25 jaar tijd heeft Amazon zich ontwikkeld tot een enorm machtige partij. Ter illustratie, CEO Jeff Bezos werd begin dit jaar een vermogen van bijna 150 miljard (!) dollar toegedicht. Amazon is inmiddels zo groot, dat er allerlei goeroes zijn opgestaan die Amazon-webinars, -boeken, blogs, checklists en nog veel meer aanbieden. Alles om u de geheimen van succesvol adverteren op Amazon te verklappen. En Amazone doet daar zelf vrolijk aan mee.
Helaas pindakaas
Zo zaten wij onlangs klaar om verder ingewijd te worden in hoe succesvol te adverteren op Amazon. Want welke advertentiemogelijkheden biedt Amazon zoal? Hoe zorg je ervoor dat jouw product bovenaan in de website verschijnt? En wat is het verschil tussen een 1P en een 3P verkoper? Net zo dachten we alles aan de weet te komen over ACoS, ad groups en PPC. Groot was onze teleurstelling toen het scherm zwart bleef, wat we ook probeerden. En dat betrof dan notabene een webinar van Amazon zelf. Helaas pindakaas dus.
De moraal van het verhaal
Maar hé, we hadden toch al een account? Dus dan maar zelf aan de slag. Al doende leert men het best én het meest. Lang verhaal kort, we hebben alle mogelijkheden onderzocht. We hebben het zelfs geprobeerd via de Duitse en Franse Amazon-sites. Maar de conclusie is toch echt dat je op de Nederlandse Amazon-site niet kunt adverteren. In ieder geval nu nog niet. Dus een account aanmaken en je producten verkopen op amazon.nl, dat gaat prima. Dat hebben we zelf succesvol ondervonden. Maar promotie maken voor je product, zorgen dat je product snel wordt gevonden, dat gaat dus niet. De moraal van het verhaal, hoed u voor al die zelfbenoemde Amazon-goeroes die u daarover maar wat graag adviseren. Tegen betaling uiteraard.
Wordt vervolgd
Zo leren we elke dag meer over de mogelijkheden en helaas ook – nu nog – de onmogelijkheden van adverteren en verkopen op Amazon. En elke keer benchmarken we onze resultaten en ervaringen met onze kennis en inzichten in adverteren en verkopen op Bol.com, Google, Facebook en Instagram. Zo ontstaat langzaam maar zeker een leerzaam en interessant overzicht van de voor- en nadelen van de diverse platforms. Waar ú straks natuurlijk uw voordeel mee kunt doen. In een volgende blog gaan we daar zeker weer verder op in. Uiteraard houden we u ook op de hoogte van onze Amazon-verkoopvorderingen. Wordt vervolgd dus!
Don’t call us, we call you
U wilt een digitaal kattenbelletje bij onze volgende Amazone-blog? Of u wilt meer weten over onze producten en dienstverlening? Laat in dat geval hier uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op!