Niet alleen wij boeren moeten ons verhaal vertellen om relevant te blijven in de maatschappij. Dit geldt voor iedereen die zich wil handhaven in de gemeenschap.
Een verhaal vertellen kan op veel manieren.
Je kunt de feiten benoemen maar dat is vaak erg saai en je weet ook niet of je toehoorder hier wel in is geïnteresseerd. Veel effectiever is het om je te verplaatsen in de toehoorder en jouw verhaal aan te passen aan zijn interesses en emoties.
Welke emoties te kiezen en daar op de juiste manier mee omgaan heet Neuromarketing
(klik hier voor meer informatie over Neuromarketing) Het bepalen van de juiste emotie om de boodschap op af te stemmen, is vaak moeilijk. Maar sommige jaargetijden zijn bij uitstek geschikt om aan te haken, bijvoorbeeld tijdens de kerstdagen, liggen de emoties waar u een appèl op kunt doen voor het oprapen. De kerstboodschap is: liefde, warmte en familie. Het moment dus om aan de slag te gaan met het trefwoord #familiebedrijf. Kijk ter inspiratie maareens op Youtube en zoek: John Lewis christmas advert 2017 of die van 2018.
Elk seizoen heeft zo zijn eigen inhaakmomenten;
winter;
- ijspret
- sneeuw
- schaatsen
- chocolademelk etc.
voorjaar;
- nieuw leven
- voorjaarsvakantie
- buiten spelen
Eingelijk teveel om op te noemen, ik ben bijzonder benieuwd op welke emoties en interesses jullie een appèl gaan doen de komende tijd.
Heel veel succes!
Groet,
Wija