Blog

De kracht van sociale media

Ondanks, of misschien wel juist dóór het coronavirus is het gebruik van sociale media enorm toegenomen. Zeker in de afgelopen maanden merken we de enorme impact daarvan. Voor heel veel mensen zijn de social media in de huidige lockdown bijvoorbeeld nog de enige manier om hun stem te laten horen.

Wat er dan kan gebeuren is dat mensen met een gelijkgestemde mening elkaar vinden en elkaar in hun mening versterken. Zo werd via de social media opgeroepen om te gaan rellen. En zo inspireerden kleine beleggers elkaar via diezelfde social media om de almachtige constitutionele beleggers een hak te zetten. Aan de andere kant, de oproep om te klappen voor onze zorgmedewerkers ging ook als een lopend vuurtje door Nederland via onder andere de social media. En ook inzamelingsacties leiden via social media tot gigantische successen.

Het gaat mij dus nu even niet om waar of niet waar. Of om goed of fout. Waar het me wel om gaat is dat de trend is dat het aantal social mediakanalen nog steeds toeneemt. En dat er daarmee ook allerlei discussies op gang komen over de mogelijke consequenties daarvan. Wat die consequenties dan zijn?

Een mogelijke consequentie is dat er een verzuiling gaat optreden, in die zin dat gelijkgestemde mensen hun ‘eigen’ social media-kanaal inrichten. Er ontstaat dan langzaam maar zeker een gefragmenteerd beeld, waarin de macht van de grote kanalen als YouTube, Facebook en Twitter afneemt. Daar waar die grootheden nu nog de power hebben om zelfs de president van de Verenigde Staten monddood te maken. Ter illustratie, een filmpje op YouTube is dan niet meer een compleet filmpje, maar slechts een leader met een link naar een ander en meer ‘eigen’ social media-kanaal. Een andere mogelijke consequentie is dat bedrijven meer en meer worden beoordeeld op hun sociale status. Hoe groter de sociale status, hoe hoger de waarde. Terwijl het dan dan feitelijk over enkel een virtuele waarde gaat. 

Wija

Zeker is wel dat de social media een steeds grotere invloed krijgen op ons denken en doen. Er zijn zelfs groepen mensen die beweren dat we aan de vooravond staat van een heuse sociale revolutie. Hoe kiest u dan uw positie en op welk social platform wilt u uw positie uitbouwen? Ofwel, waar bevinden zich uw doelgroepen?

Wija Digital Marketing adviseert u graag over de keuzes die u kunt of moet maken. Neemt u dan snel contact op met ons voor een eerste vrijblijvende kennismaking Dat kan op 1.5 meter afstand van elkaar bij ons op kantoor of via het platform Zoom. Aan u de keus! Of laat hier uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op!

Ik wens u veel inspiratie!

Wija