Social media heeft ervoor gezorgd dat er ontzettend veel mogelijk is geworden. Maar naast alle voordelen zijn er ook nadelen te vinden. Zo is de grens om kritiek te uiten op een social media bericht een stuk dichterbij gekomen. De stap om reacties te uiten, zowel positief als negatief in de vorm van kritiek en frustraties, is vrij klein geworden.
Daarom is het voor ieder bedrijf belangrijk om te weten hoe je met negatieve reacties om moet gaan, hoe je er het beste op kunt reageren en hoe je ze kunt voorkomen.
Negeer het niet
Hoe vervelend sommige reacties ook zijn, negeer ze niet. Iemand reageert niet voor niets, hij of zij wil iets van jouw bedrijf horen of te weten komen. Wanneer je dit negeert, raakt de persoon vaak nog meer geïrriteerd of gefrustreerd. Met als gevolg dat er vaak alleen maar meer en heftigere reacties jouw kant op zullen komen. Voorkom schade het imago en de reputatie van jouw bedrijf door in elk geval met een reactie te komen.
Reageer niet te snel
Een valkkuil is om direct te reageren op een negatieve reactie. Om te voorkomen dat je teveel uit je emotie reageert en spijt krijgt van de reactie is het verstandig dat je even wacht met reageren. Ga eerst een rustig na wat er nu precies voor kritiek geuit wordt, en of daar wel of niet een kern van waarheid in zit. Bepaal hierna pas hoe je hierop fatsoenlijk gaat reageren.
Wees open en eerlijk
Negatieve reacties zijn nooit leuk om te lezen, maar je kunt er eenmaal niet omheen. Ga een goed punt van iemand dan ook niet ontkennen. Toegeven toont juist de volwassenheid van jouw bedrijf aan, je laat zien dat jij ‘ook maar een mens’ bent en je laat professionaliteit zijn door open een eerlijk te reageren. Als het een mening of ervaring betreft kun je beter respect tonen voor andermans mening in plaats van er tegen in gaan.
Bepaal een strategie
Het is altijd handig om voorbereid te zijn op negatieve reacties. Daarom raden wij aan om eens na te denken of ‘regels’ vast te stellen over hoe je reageert. Probeer daarbij altijd op een professionele en eenduidige manier te reageren als bedrijf.
Voorkomen van negatieve reacties
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Bepaalde sectoren hebben te maken met anti-groepen. Verkoop jij bijvoorbeeld vlees van eigen koeien dan is de kans groot dat er negatieve reacties komen van mensen die geen vlees eten. Zoals je simpel interesses toevoegt aan jouw doelgroep kun je ook met hetzelfde gemak bepaalde interesses bijvoorbeeld; vegan, veganistisch, Partijvoordedieren etc. uitsluiten voor jouw doelgroep. Vaak geeft Facebook zelf al suggesties die lijken op de door jouw gekozen interesses. Met het uitsluiten van bepaalde interesses voorkom je dat de advertentie bij de ‘verkeerde’ doelgroep beland, met als gevolg minder negatieve reacties.
Voor meer inspiratie: Instagram in bedrijfsstrategieën
Heel veel succes,
Wija