Blog

Geen cookies meer?

Een vakantie uitzoeken, spullen bekijken op bol.com: het gebeurt met tientallen volg cookies via de pc of smartphone. En precies dat geeft Google aan te gaan blokkeren in Chrome. Door deze third party cookies kan een adverteerder u gepersonaliseerde advertenties laten zien op websites.

1rd-Party cookies
De 1rd-Party cookie is een tekstbestand die aanwezig is op een website en ook daadwerkelijk afkomstig is van deze betreffende website. De 1rd-party cookies bevindt zich in het domein van de website en worden ingezet om informatie te verzamelen binnen dat domein.

3rd-Party cookies
3rd-party zijn externe cookies en functioneren ook op andere domeinen. Deze cookies worden veel door adverteerders en sociale media gebruikt. De cookies houden het surfgedrag van gebruikers over verschillende sites bij. Bezoekt u bijvoorbeeld een website over zomervakanties, dan is de kans groot dat u aanbiedingen krijgt te zien over zomervakanties op de tijdlijn van uw Facebook.

De cookies weer terug in de trommel?
Onlangs zijn er twee Wetten door het Europees Parlement gegaan om grenzen te stellen aan de macht van grote techbedrijven en om die bedrijven verantwoordelijkheden op te leggen. De crux van de uitdaging is dat de 3rd-party cookies aanzienlijke hoeveelheden data bevatten die een waarde bieden in advertentiecampagnes.
Zonder die slimme cookies is het efficiënt digitaal adverteren ten dode opgeschreven. Zo zal het niet langer mogelijk zijn om je doelgroepen te retargetten of om te meten wie advertenties al zagen.

Retargeting
Het retargetten is een vorm van online gerichte reclame aan consumenten op basis van hun eerdere internetgedrag. Retargeting tagt online gebruikers door een pixel in de doelwebpagina op te nemen, die een cookie in de browser van de gebruiker plaatst. Is dit niet netjes ingericht, dan blijven de wasmachines u achteren terwijl u er al één heeft aangeschaft. Erg vervelend.

IJkpersoon
Zonder deze cookies is het van belang dat u zelf uw ijkpersoon duidelijk in beeld heeft. Deze ijkpersoon is een fictieve, maar wel heel realistische persoon die model staat voor uw klant. Hoe beter u deze ijkpersoon leert kennen, hoe specifieker u hem kunt aanspreken.

ijkpersoon

Marketingvakmanschap
Kortom met het verdwijnen van de 3rd-party cookie wordt online adverteren en retargetten aan de juiste doelgroepen weer marketingvakmanschap. Het verdwijnen van de cookies is namelijk een kans om oplossingen te adopteren die we vandaag of morgen nodig hebben.