Blog

Column: Be good and tell it – ook voor boeren

Een nieuwe generatie ondernemers staat op. Ze combineren passie, innovatie en duurzaamheid met een ijzersterk verhaal.

the good rollZe laten de wereld zien dat het anders kan. Neem bijvoorbeeld Marcel’s Green Soap, Holie Foods of The Good Roll. Zij spreken consumenten aan op hun verlangen naar goed doen zónder in te leveren op comfort. En ze vertellen dat verhaal luid en duidelijk.

En dat werkt. Waarom? Omdat ze een boodschap hebben die klopt én omdat ze die boodschap groots en meeslepend brengen.

Wij – als agrarische sector – delen vaak dezelfde drijfveren. Wij produceren voedsel met zorg. Wij innoveren dagelijks om onze voetafdruk te verkleinen. Wij hebben hart voor onze dieren, ons land, onze keten. En toch… wordt dat verhaal zelden verteld.

Daar zit het verschil.

Wij doen het goede, maar vertellen het niet. Zij doen het goede, en vertellen het wél.

De consument wil het wél weten

De moderne consument is niet per definitie tegen boeren. Integendeel: ze willen vlees, melk, eieren, groente en fruit – maar het liefst zonder schuldgevoel. Ze willen weten: “Is dit product goed voor mij, voor de dieren, voor de aarde?”

En die geruststelling kunnen wij geven – mits we ons verhaal durven te delen.

We hoeven geen activisten te zijn. We hoeven geen marketeers te worden. Maar we mogen wél trots zijn op ons vak. Op onze manier van werken. Op onze innovatiekracht, vakmanschap en inzet voor volgende generaties.

Duurzaamheid leeft óók bij ons. Zorg voor kwaliteit leeft óók bij ons. Alleen verpakken wij dat verhaal vaak nog niet in een krachtige boodschap.

Tijd voor verandering

Het is tijd dat ook wij ons verhaal gaan vertellen. Met trots, visie, en ja – ook met een beetje flair. Want waarom zouden wij niet geliefd kunnen zijn in de media? Waarom zouden wij niet het hart van de consument kunnen winnen?

Bij Wija geloven we in de kracht van het eerlijke verhaal. We helpen agrarische ondernemers om hun unieke positie zichtbaar te maken. Uw verhaal kán raken. Uw boodschap kán verbinden.

En weet u wat het oplevert? Plezier in het delen. Plezier in de keten. Plezier in de supermarkt. Succesverhalen in de media. Maar vooral: erkenning voor het vakmanschap dat u elke dag levert.

Dus laten we samen zeggen:

Be good and tell it. Voor de planeet, voor de consument – en voor uzelf.

Deze column werd eerder gepubliceerd op 21 oktober 2025 in De Veldpost

De Veldpost is het agrarisch vakblad voor boeren en buitenlui in heel Nederland. Als columnist deel ik daar regelmatig mijn visie op actuele thema’s rondom leefbaarheid, erfgoed en ondernemerschap op het platteland. U kunt mijn bijdragen volgen via de papieren editie of via deze website.

Boeken als vrouwelijke spreker of adviseur

Bent u op zoek naar Wija, een vrouwelijke spreker met impact in de agrarische sector? Met mijn kennis van traditie, gebiedsontwikkeling en online positionering spreek ik regelmatig op bijeenkomsten, studiedagen en binnen agrarische netwerken.

Daarnaast ben ik inzetbaar als adviseur bij vraagstukken rondom:

  • Leefbaarheid in het buitengebied
  • Cultuurhistorie en erfgoedcommunicatie
  • Digitale marketing en online zichtbaarheid

Neem gerust contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bezoek www.wija.nl voor meer informatie.