Blog

Met de tijd meebewegen

2023 is begonnen en heeft u daar net als ik ook zin in. Weer een jaar vol nieuwe uitdagingen. Nieuwe situaties die erom vragen om de handel en wandel tegen het licht te houden: wat doe ik, voor wie doe ik het en waarom doe ik het. De tijdsgeest verandert en als ondernemer moet je daarop acteren. Want we willen allemaal in de race blijven. Over een klein jaar 2024 ingaan met de klanten die we hebben en liefst nog met nieuwe ook.

De verwachting was dat na de coronaperikelen in 2022 alles en iedereen weer in een iets rustiger vaarwater zou komen. Dat was niet het geval. Stikstof houdt ons allemaal in de greep. Veel van onze werkzaamheden en investeringsplannen staan daardoor op een laag pitje. En daarover heen komt de inflatie. Die steeg in september naar een recordhoogte van 17,1 procent. De verwachting is dat het einde van de inflatie nog niet in zicht is. En datzelfde geldt voor de rentverhoging die de Europese Centrale Bank in december doorvoerde.

Berichten die somber kunnen stemmen. Een klant of consument die minder te besteden heeft, houdt de hand op knip en hecht minder waarde aan duurzaamheid. Dat blijkt uit consumentenonderzoek naar de trends voor 2023. Maar datzelfde onderzoek levert ook het inzicht op dat mensen zich steeds meer bewust worden van het belang van lichamelijke en geestelijke gezondheid. Zij zoeken naar producten en diensten die hen daarbij helpen. Ze willen meer verbinding maken met wat er voor hen echt toe doet. Zoals bijvoorbeeld de focus dat wat je van dichtbij kunt halen, niet van ver hoeft te komen.

Lokaal kopen in de korte keten is een manier van mensen om zichzelf financieel, ecologisch en psychologisch te beschermen. Het geeft hen het gevoel dat ze iets terugdoen voor de eigen leefomgeving. Uit een ander trendonderzoek blijkt dat digitaal aankopen doen – een trend die in de Covid-tijd echt opgang maakte – ook in 2023 doorzet. En social-mediaplatforms, dus geen zoekmachines, hard op weg zijn voor jongere consumenten de voorkeursmanier te worden om hun aankooptraject te beginnen. Signalen van de tijdsgeest die u als ondernemer dwingen om na te denken over de vraag: hoe blijf ik mijn klanten binden.

Ook voor 2023 geldt boven alles: be nice and likeable. Wees menselijk en laat je persoonlijkheid stralen. U als ondernemer bent het boegbeeld van uw onderneming. Of dat nu een boerderijwinkel is, een schoonmaakbedrijf, een bouwonderneming of digital marketingbureau zoals het mijne.  En wacht niet op een goede dag, maar maak die zelf. U staat aan het roer. U bepaalt de koers door regelmatig u zelf de vraag voor te leggen: wat doe ik, voor wie doe ik het, waarom is dat belangrijk, wat vraagt de tijdsgeest en hoe kan ik daarop inspelen.

De tijd is dynamisch en vraagt om herbezinning op uzelf, uw bedrijf en op hoe u de dingen doet. In 2022 heeft Wija Digital Marketing met veel ondernemers (individueel, maar ook in groepsverband) dit traject doorlopen. Ik heb met hen gespiegeld; samen het bedrijf tegen het licht gehouden en vervolgens samen de verkoop van diensten of producten via de social-mediaplatforms naar een hoger plan getild. Waar het om draait is de juiste content (foto’s, tekst, video’s) op de juiste plaatsen op het juiste moment. Een samenspel van online adverteren op de goede, unieke zoekwoorden en een aansluitende social media campagne. Uit ervaring weet ik dat dat gegarandeerd leidt tot succes.

2023 wordt voor ons allemaal een uitdagend jaar. Een jaar dat naast gezondheid en geluk vraagt om veel ondernemerszin en flexibiliteit. Dat is wat Wija Digital Marketing u van harte wenst.