Blog

Metagegevens invullen in Joomla

Misschien ken je dit wel, je hebt de zoekwoorden voor je website vastgesteld, en nu ga je pagina's maken voor je Joomla applicatie. De vraag is dan of je deze zoekwoorden invult op artikel niveau, of op menu-item niveau.

Wanneer ik menu items aanmaak in Joomla krijg ik per menu item ook de mogelijkheid om Meta keyword en meta description velden in te vullen. Is het beter om dit op artikel niveau te doen, of op menu item niveau? Wanneer je deze vraag aan ChatGPT stelt krijg je 3 argumenten.

WijaHet is een goed idee om de meta keywords en meta description op artikelniveau in te vullen in plaats van op menu-itemniveau in Joomla. Hier is waarom:

1. Artikelgericht: Meta keywords en meta descriptions zijn meestal specifiek voor de inhoud van een artikel. Door deze gegevens op artikelniveau in te vullen, kun je de metadata nauwkeuriger afstemmen op de inhoud en relevantie van elk artikel. Dit helpt zoekmachines om de inhoud van je artikel beter te begrijpen en te indexeren.

2. Flexibiliteit: Door meta-informatie op artikelniveau te beheren, kun je verschillende meta keywords en meta descriptions hebben voor artikelen die onder hetzelfde menu-item vallen. Dit is vooral handig als je verschillende artikelen hebt die over verschillende onderwerpen gaan, maar allemaal worden weergegeven onder hetzelfde menu-item op je website.

3. Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Zoekmachines hechten meer waarde aan de metadata die direct aan de inhoud is gekoppeld (d.w.z. op artikelniveau). Het helpt zoekmachines om de relevantie van een pagina te bepalen voor specifieke zoekopdrachten. Meta keywords zijn echter minder belangrijk geworden voor SEO en zoekmachines richten zich voornamelijk op de inhoud van de pagina en de meta description om te bepalen of een pagina relevant is voor een zoekopdracht.

Kortom, hoewel Joomla je de optie biedt om meta keywords en meta description op menu-itemniveau in te stellen, is het over het algemeen effectiever om deze gegevens op artikelniveau in te vullen. Dit geeft je meer controle en precisie over de metadata voor elk artikel op je website.

Vind je dit nou een te technisch verhaal? Kijk dan ook even op de pagina hieronder:

wija.nl/zoekmachinemarketing