Blog

Herhaling is de moeder van de wetenschap

In mijn vorige twee columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren en stap 3 Modelleren. In deze column vertel ik u graag meer over stap 4 Delen. Delen van de strategie die we hebben bepaald en vertaald naar de website. Nu is het zaak om te zorgen dat we mensen ‘verleiden’ om onze website te bezoeken en dat mensen begrijpen en onthouden wat de boodschap is. Om mensen te laten onthouden wat de boodschap is geldt de kracht van het delen, oftewel het herhalen van de boodschap. Een eeuwenoude wetenschap in het latijn: Repetitio mater scientiae est. Herhaling is de moeder van de wetenschap.

 

Wija digital marketing social media melkveehouderij

Om effectief te delen kan je Social Media inzetten. Verkondig hier je boodschap en blijf deze herhalen. Wordt dat dan niet saai? Nee zeker niet! Herhaling is de kracht van de boodschap. Mensen moeten ons associëren met onze boodschap en daar is tijd voor nodig. We moeten het de toehoorder als het ware leren en daarna bevestigen.

Autoriteit
Hoe doen we dat? Vertaal je boodschap naar een aantal trefwoorden en gebruik deze trefwoorden consequent in elke tweet die je maakt op twitter en elk bericht dat je plaatst op Facebook en Instagram. Houd alle Social Media goed in de gaten en alle tweets en berichten die je voorbij ziet komen met jouw trefwoord erin lees je met bijzondere aandacht. Zijn deze tweets en berichten positief deel dan deze berichten en like ze.

Alle ‘gesprekken’ die gaan over jouw trefwoorden volg je met grote interesse en als het even kan neem je deel aan deze gesprekken; het is immers ‘jouw’ onderwerp, jij weet daar alles van en kan als geen ander interessante en relevante informatie toevoegen aan dit gesprek. Als je op deze manier je informatie deelt dan zullen mensen het heel vanzelfsprekend vinden dat jij hier iets van vindt. Ze zien jouw als de expert op dat onderwerp. En dat is precies wat je wilt bereiken. Je wilt een autoriteit zijn in je vakgebied. Iemand die absoluut geloofwaardig is en weet waar hij het over heeft.

Een autoriteit in zijn vakgebied kan het verschil maken in een discussie en kan het verschil maken in de meningsvorming van het publiek over een bepaald onderwerp. Een autoriteit in zijn vakgebied kan mensen, die absoluut onzin vertellen, ‘door de mand laten vallen’. Gewoon door het echte verhaal te vertellen.

Elke autoriteit in zijn vakgebied heeft een ‘thuis’ Je moet traceerbaar zijn; wie ben je en in welke context moet geplaatst worden wat je zegt. Jouw bedrijfswebsite is jouw ‘thuis’. Hier staat wie je bent, wat je doet, waarom je het doet. De lezer ziet en begrijpt dat er is geen twijfel over mogelijk is dat deze man/vrouw weet waar hij/zij het over heeft en dat de informatie betrouwbaar is.

En dat is precies wat we nodig hebben om ons vak uit te oefenen; vertrouwen, van alle partijen om ons heen!

melkveehouders Wija digital marketing