Over een kleine twee week staat het Paasweekend alweer voor de deur en je wilt waarschijnlijk klanten naar jouw winkel en/of webshop trekken met een leuke actie.
Je verkoopt misschien geen chocoladepaaseitjes, maar je wilt je klanten wel informeren over het feit dat het een nieuw shoppingseizoen is. Herinner iedereen eraan dat de lente in de lucht hangt, alles begint de groeien en bloeien en de vogels fluiten. De zomer komt eraan.
De kans is groot dat je niet een heel groot marketingbudget hebt die je kunt besteden aan zo’n Paasactie, zoals grote bedrijven dat hebben.
Daarom geven wij elke dag een betaalbaar en leuk marketingidee weg.
Google Ads aanpassen
Zet je Google Ads in voor jouw bedrijf en heb je een Paasactie? Voor een tijdelijke actie kun je Google Ads heel effectief inzetten voor een betere zichtbaarheid in de Google zoekmachine.
Rond Pasen of andere feestdagen zijn er veel zoekwoorden die tijdelijk veel volume hebben en weinig concurrentie. Het grote voordeel hiervan is dat het verkeer relatief goedkoop naar jouw website wordt gestuurd.
Als jouw bedrijf bijvoorbeeld Paasbrunches verkoopt, dan wil je wel gevonden worden op het zoekwoord Paasbrunch. Richt dan een nieuwe Google Ads campagne in gericht op Pasen. Met behulp van de zoekwoordenplanner geeft Google suggesties voor jouw campagne. Tip! Kijk ook eens op Google Trends voor populaire zoekwoorden.
Heb je eenmaal meerdere campagnes speciaal ingericht voor bijvoorbeeld Pasen, Moederdag en Vaderdag etc. Dan hoef je het jaar daarop alleen de campagne opnieuw te activeren en kun je jouw actie laten speren.
Maak gebruik van betaalde advertenties
Eerder gaven een tip over het promoten van organische berichten op Facebook en Instagram. Wil je een stapje verder en doelgerichter jouw Paasactie onder de aandacht brengen, probeer dan eens een betaalde advertentie voor social media.
Met een advertentie kun je nog beter jouw doelgroep samenstellen. Er zijn meer opties, waaronder het uitsluiten van de door jou aangegeven personen. Dit is aan te raden wanneer je bijvoorbeeld negatieve reacties op jouw advertentie wilt voorkomen met een tegenstrijdige doelgroep.
Bedenk voordat je aan de slag gaat met het maken van de advertentie welke doelstelling je hebt. Vind je belangrijk dat je meer verkeer naar de website krijgt of wil je juist conversies scoren met je bedrijf et cetera. Als je een doelstelling hebt gekozen kun je aan de slag met het maken van de advertentie. Stem het advertentiemateriaal af op de gekozen doelstelling. Verplaats je in jouw doelgroep en ga na wat jouw doelgroep interessant vindt. Heb goed duidelijk waarin jouw bedrijf zich onderscheid ten opzichte van de concurrent. Stel vervolgens een budget en controleer regelmatig wat dit oplevert. Je zou zelfs kunnen overwegen om meerdere advertenties tegelijkertijd te laten draaien, zodat je kunt testen welke advertentie de meeste kliks oplevert (A/B-testen). Deze strategie kun je ook prima buiten de periode rondom de feestdagen gebruiken.
Je actie promoten op social media
Heb je nu een leuke actie voor Pasen, probeer dan eens om deze actie te promoten op social media. Dit kun je heel gemakkelijk doen door het posten van een berichtje op Facebook en Instagram en deze te boosten met een klein budget. Voor €2,00 per dag kun je al een berichtje boosten.
Het voordeel van het promoten is dat je zelf je doelgroep kunt kiezen die het meest relevant is voor jouw bedrijf. Dit doe je aan de hand van de plaats, geslacht, leeftijd en interesses. Mensen die in jouw doelgroep vallen krijgen dan dit bericht als gesponsorde content op hun tijdlijn te zien.
Maak het berichtje geheel in de stijl van jouw bedrijf en kies een bijpassende foto of nog beter een video. Wij raden het gebruik van relevante hashtags aan, ook het gebruik van een backlink naar de website is aan te raden. Als je geen website hebt kun je ook voor een andere actieknop kiezen, bijvoorbeeld contact opnemen met Messenger.
Ps. vergeet niet om je volgers aan deze Paasactie te herinneren. Herhaling is de kracht van de boodschap.
Je website opfleuren
Kom je in een fysieke winkel dan is er vaak geen ontsnappen aan. Heel wat winkeliers brengen de paassfeer naar hun winkel met de welbekende paashaasjes, eitjes en mandjes. Hetzelfde concept kan ook prima werken voor jouw website. Fleur jouw website rondom feestdagen een beetje op. Iets heel eenvoudigs kan een groot verschil maken, zoals een aantal foto’s die bij Pasen passen. Maar let op overdaad schaadt.
Heb je een webshop, dan kun je ook een speciale Paaskorting weggeven. Klanten die via de webshop bestellen krijgen dan korting op hun aankoop in jouw website.
Natuurlijk kun je hetzelfde toepassen bij jouw Facebookbedrijfspagina, Instagram account, YouTube en meer...
Groet, Wija