Blog

Column: Mooi wat Groen kan Doen!

Bloemen houden van mensen. Ze zijn al eeuwenlang een symbool van vreugde, troost en verbondenheid. Van boeketten bij jubilea tot een kleurrijke bos op tafel – bloemen brengen emotie tot leven. Maar blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens.

De gemeente Zutphen heeft besloten om geen snijbloemen meer te geven bij jubilea of afscheidsmomenten. Dit besluit volgde op een motie van de Partij voor de Dieren, die zich baseerde op het idee dat bloemen niet duurzaam zouden zijn vanwege het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de teelt. Daarmee wordt de sector opnieuw in een negatief frame geplaatst.

En dat terwijl onderzoek keer op keer bewijst hoe waardevol bloemen zijn:

  • Ze verhogen geluk en positiviteit.
  • Ze verminderen stress en angst.
  • Ze bevorderen sociale interactie.
  • Ze stimuleren creativiteit en productiviteit.
  • Ze brengen ons dichter bij de natuur.

Maar als we niets doen, blijft het beeld bestaan dat bloemen ‘slecht’ zijn. En dat moeten we niet laten gebeuren.
Dit soort framing en polarisatie is helaas niet nieuw. Op woensdag 26 februari mocht ik, samen met Hidde Boersma, spreken op het Klein Tuinbouw Congres van Greenport Noord. Daar bespraken we precies dit probleem: hoe het publieke beeld van de agrarische sector steeds vaker door negatieve frames wordt bepaald.

Gif in de Bollenstreek

In 2012 overkwam dit de bollensector na de beruchte Zembla-uitzending ‘Gif in de Bollenstreek’. De impact was groot: zoekresultaten over bloembollenteelt lieten enkel enge plaatjes van witte pakken en ‘gifgebruik’ zien. Dit werd de waarheid voor de buitenwereld. Maar niet voor ons.
Samen met bollenboeren uit Noord- en Oost-Nederland sloegen we de handen ineen. We bepaalden onze eigen boodschap en eigen trefwoorden. We kozen ervoor om niet alleen reactief te zijn, maar proactief onze sector te positioneren. Niet langer Gif en Bestrijdingsmiddelen, maar Gewasbeschermingsmiddelen. Met een gezamenlijke communicatiestrategie – van social media tot pers – brachten we het eerlijke verhaal naar buiten. En met succes!
Nu is het tijd om opnieuw onze stem te laten horen. Zutphen is een eerste signaal, maar we laten het niet bij deze ene gemeente. We laten Nederland zien wat écht groen is.

Dan nu #MooiGroen. Ons plan is om mooi groen te framen. Te framen aan een positief en opbouwend verhaal voor de sector en een LeefbaarPlatteland.
Doe mee. Laat uw stem horen. Samen laten we zien wat Mooi Groen écht kan doen! #MooiGroen

Columnist voor De Veldpost & Spreker over Digitale Marketing in de Agrarische Sector

Als columnist voor De Veldpost en spreker deel ik mijn inzichten over digitale marketing en de impact ervan op de agrarische sector. Mijn missie is om agrariërs en ondernemers te helpen hun verhaal effectief te vertellen, framing te doorbreken en een positief beeld van de sector neer te zetten.

Naast het schrijven van columns geef ik lezingen en interactieve workshops over onderwerpen zoals online positionering, framing in de media en strategische communicatie. Ik geloof in de kracht van samenwerking en educatie om de agrarische sector sterker en zichtbaarder te maken.

Spreker met impact

Bent u op zoek naar een inspirerende spreker of wilt u een interactieve sessie organiseren over digitale marketing en framing in de agrarische sector? Neem dan gerust contact met me op. Samen bouwen we aan een toekomstbestendige en innovatieve sector.

📩 Neem contact op via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via onze contactpagina.

#MooiGroen #LeefbaarPlatteland #DigitaleMarketing #Framing #Tuinbouw #Innovatie #Wija