Blog

Online zichtbaarheid vergroten

Meer bekendheid geven aan je bedrijf. Social media zoals Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn zijn daar ideaal voor, maar hoe pak je dat nu aan? Met die vraag worstelen net als u veel ondernemers. Mijn advies is: eerst denken dan doen.

Eerst denken gaat op de eerste plaats over de vraag welk verhaal je wilt vertellen. Dan gaat het om zaken als: wie ben ik, wie zijn wij, waarom ben je veehouder of ondernemer geworden, hoe ziet je dag eruit, waarom is dat wat je produceert zo belangrijk en waarom doe je de dingen zoals je ze doet. En dan niet de holle, eigenlijk nietszeggende antwoorden, maar wat je daarin ten diepste roert.

Echte antwoorden, gegeven vanuit je passie en je drijfveren. Wat je zorgen zijn. Waar je hart sneller van gaat kloppen. Wat maakt dat een dag goed was of toch juist iets minder. Je betrokkenheid bij het leven op het dorp. Schrijven dat je gewoon je werk doet, is in deze tijd niet genoeg. Het is niet langer ‘Ik denk, dus ik ben.’ Het is: ‘Ik voel, dus ik ben’, grapte cabaretier Peter Pannenkoek in zijn Oudejaarsconferentie.

Dit inventariseren leren kinderen op school onder de naam ‘mindmappen’. Alle dingen die in je opkomen en die je opschrijft, gebruik je weer in de volgende fase. In jouw geval om je merk – je boerderijwinkel of je bedrijf - te laden. Body te geven. Koppel je aan je ‘merk’ eigenschappen of kenmerken die je (potentiële) klanten in verband brengen met iets positiefs en/of emotioneels, dan zorgt dat voor een sterke binding.

En dat is wat je wilt bereiken. Want met je unique selling points, kun je de zichtbaarheid van je bedrijf of boerderijwinkel op social media vergroten. Met bescheidenheid is niets mis, maar er mag ook best wat meer worden gepocht. Trots uitstralen op wat jouw bedrijf voortbrengt. Want waarom zou degene die het leest anders bij jou kopen en niet bij je buurman? Elk bedrijf is uniek, elke ondernemer is uniek, maar dat moet je wel vertellen.

Een logische volgende stap is op basis van voorgaande een Facebook-pagina aanmaken. Facebook is met in Nederland ruim 10 miljoen gebruikers ouder dan 14 jaar het populairste social media platform. En de verwachting is dat dat ook nog wel een aantal jaren zo zal blijven. Bovendien leveren de Facebookstatistieken veel informatie over de prestaties van je Facebookpagina en helpen meer informatie te krijgen over je doelgroep en welke inhoud het meeste bij hen in de smaak valt.

Een modern social media platform als Facebook is gemaakt in ‘open source’ met instrumenten die voor iedereen te gebruiken zijn. Dat kun je eenvoudig zelf thuis doen. Het is alleen opletten waar je jouw pagina veilig wegzet. En hoe je de informatie die Facebook bijhoudt, ook optimaal voor jou laat werken. Daar zijn wij bijvoorbeeld juist goed in. Dat is ons werk. Wij kennen jouw sector en helpen je graag met het inrichten van een effectieve pagina op Facebook. Want het hebben van een Facebookpagina alleen, is niet genoeg.