Eerder schreven wij al eens een blog over omgaan met negatieve reacties op social media. Leer hoe u dit kunt voorkomen door doelgroepen uit te sluiten.
Adverteren via het advertentiecentrum van Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om gedetailleerde doelgroepen te bereiken of juist uit te sluiten. Als adverteerder wilt u zich immers niet richten en betalen voor gebruikers die toch niet gaan converteren. Gelukkig maakt Facebook het gemakkelijk om deze doelgroepen uit te sluiten op basis van hun interesses, demografische gegevens of mensen die onlangs een actie op uw website hebben voltooid.
Uitsluiten op basis van interesses
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Bepaalde sectoren hebben te maken met anti-groepen. Heel vervelend als u dan ineens negatieve reacties ontvangt op uw gepromote berichten van mensen die eigenlijk helemaal niet tot uw doelgroep behoren. Als u bijvoorbeeld adverteert met vlees of zuivelproducten, wilt u hoogstwaarschijnlijk veganisten en vegetariërs uitsluiten van de doelgroep. Als u snoepgoed promoot, kunt u bijvoorbeeld mensen uitsluiten die geïnteresseerd zijn in gewichtsverlies. Maar het kan ook zijn dat u adverteert voor luxe goederen. Die advertenties wilt u waarschijnlijk niet richten op mensen die interesse hebben in koopjeswinkels of kortingsbonnen.
Uitsluiten op demografische gegevens
Facebook stelt u in staat om gebruikers uit te sluiten op basis van hun geslacht, relatiestatus, leeftijd, locatie, inkomensniveaus en zelfs of ze een kind hebben. Wanneer u product of dienst een specifieke doelgroep heeft, kan deze methode van uitsluiting helpen om uw advertenties alleen te richten op de exacte markt die u wilt bereiken. Het kan zijn dat uw product alleen gekocht wordt door mannen, of dat u, uw bedrijf alleen wilt promoten bij mensen die in de omgeving wonen of werken.
Huidige klanten uitsluiten
De laatste maar technisch meest ingewikkelde methode is om klanten die bijvoorbeeld recent een aankoop hebben gedaan op uw website uit te sluiten. De kans is namelijk niet zo groot dat deze klant direct opnieuw een aankoop doet. Voor deze manier van uitsluiting dient u de Facebook pixel ingesteld te hebben. De Facebook pixel is een stukje code in uw website die de effectiviteit van uw advertenties kan meten en inzicht geeft in de acties die mensen op uw website uitvoeren.
Tot slot, denk goed na over wie u juist wel en vooral niet wil bereiken met uw advertenties.
Succes,
Wija