Blog

Wees aardig!

In mijn vorige columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren, stap 3 Modelleren en stap 4 Delen. In deze column vertel ik u graag meer over stap 5 Acteren.

 

Wija - Melkveehouders, twitter, instagram, facebook Wija digital marketing

Acteren is niet iemand nadoen, of in de huid van een ander kruipen om hem te worden. Om goed te acteren moet je authentiek en echt zijn. Je moet je ‘merklading’ door en door kennen en deze herkenbaar uitdragen, zoals ik in de vorige column heb toegelicht. Nu is het belangrijk dat mensen naar je willen luisteren. Hoe zorg je ervoor dat mensen naar je willen luisteren? Eigenlijk heel simpel; wees aardig!

Be nice, be likeable
Als je naar feestje of bijeenkomst gaat, is het fijn om met mensen te praten die aardig zijn. Aardige mensen krijgen meer aandacht dan chagrijnige en zure mensen. Een chagrijnig en zuur verhaal wordt minder snel doorverteld dan een aardig en aaibaar verhaal. Dit geldt ook voor social media. Een aardig verhaal of een aaibare foto worden gemakkelijker gedeeld en krijgen meer aandacht. Een aaibare foto is een foto waar je van gaat glimlachen. Kinderen, dieren en grappige foto's doen het bijvoorbeeld altijd goed. Mensen zijn voor hun plezier op social media. Ze doen het om even te ontspannen en vermaakt te worden. Als mensen blij van iets worden, dan willen ze dat graag delen met hun vrienden. Blijheid deelt gemakkelijker.

Statistieken en neuromarketing
Facebook, Instagram, Twitter, websites; het zijn allemaal Internetplatformen. Achter elk internetplatform hangen statistieken en in al deze statistieken kunnen we zien dat aardige teksten en aaibare foto's vaker bekeken en gedeeld worden. Hoe kan het dat deze informatie meer aandacht krijgt? Dit heeft te maken met het menselijk brein. Wetenschappelijk onderzoek naar dit gedeelte van onze hersenen heet neuromarketing. Neuromarketing leert ons dat het menselijk brein bestaat uit drie onderdelen. Ons oudste brein is ons reptielenbrein. Dit gedeelte van onze hersenen is in de eerste plaats ingericht op overleven. Ons twee na oudste brein zijn onze emoties. Onze jongste brein neemt beslissingen op basis van feiten. Elke beslissing die we overdag nemen loopt langs onze drie breinsoorten.

Een beslissing wordt aangestuurd door ons oudste brein, ons overlevingsinstinct, daarna loopt deze beslissing langs ons tweede oudste brein en wordt een emotie toegevoegd. Tot slot komt een beslissing langs ons jongste brein en worden de feiten toegevoegd. Daarmee lijkt het of we een verstandelijke beslissing nemen gebaseerd op feiten. Niets is minder waar. Onze beslissingen worden gebaseerd op ons gevoel. Juist dit gevoel is waar we een beroep op doen in de social media. Het blijkt dat mensen informatie op social media delen en liken op basis van hun gevoel.

Als je alles bij elkaar optelt zie je dus dat succesvol zijn met social media alles te maken heeft met aardig en aaibaar zijn. En dat is precies waar het allemaal om te doen is. De juiste aandacht voor ons vak.

Heel veel succes!

Wija digital marketing Social media Agrimarketing